Alhamdulillah, selesai sudah ujian 'Mid Term' untuk Subjek Dirasah Fil Quran(Study Of Quran).Pejam celik, pejam celik 'Short Sem' pertama di Gombak ini bakal melabuhkan tirainya tidak berapa lama lagi.Lebih Kurang 3 minggu lagi daripada Sekarang.

Tasmi pun Sudah, Mid Term pun sudah, yang tinggal hanya 'Final Exam'.Namun Markah Tasmi dan Mid Term juga teramat diperlukan bagi menyokong markah final nanti.


Mid Term kali ini agak di luar jangkaan.Bermula dengan tempat duduk kebiasaannya telah disusun atur agar pelajar tiada ruang untuk meniru, tetapi di Gombak tempat duduk tidak diatur.Yang dibaca banyak tidak ditanya.Yang ditanya pula banyak yang tidak dibaca.Terutamanya soalan yang berkaitan 'Mufradat'(perkataan sama erti bagi perkataan Dalam Ayat Quran) yang kebanyakannya tidak mengikut kitab rujukan.

Soalan ingin menguji kefahaman pelajar tentang beberapa ayat Quran daripada beberapa surah.Adakah Pelajar memahami dan mampu menafsirkan ayat tersebut secara ringkas.Umumnya soalan menginginkan pelajar mempunyai gambaran singkat mengenai ayat yang ditanya.

Asbabun Nuzul(Sebab-Sebab Ayat Diturunkan) juga ditanya sebagai contoh Asbabun Nuzul Surah Jumuah.Ada juga soalan inginkan pelajar mengetahui di mana surah tertentu diturunkan.Tidak kurang juga soalan tentang hukum dan tujuan sesuatu surah diturunkan.




Hati ini agak berdebar untuk mengetahui 'Result' Mid Term kali ini.Adalah teramat baik bagi memujuk diri ini supaya membulatkan harap dan tawakal kepada Allah.Sudah berusaha, tawakallah jawabnya.

0 comments: