Isunya di sini:



Sebenarnya teater sebegini memang tidak ‘lulus syarak’ dan bertentangan dengan ajaran Islam dan budaya kita sebagai ‘orang timur’.Memang benar begitu banyak filem atau teater lain yang turut memaparkan adegan sebegini.

Kesemuanya mungkar yang harus dicegah dan dihalang.Namun entry ini hanya ingin memperbetulkan ketidak fahaman mereka tentang erti pengorbanan, sifat malu dan lain-lain, melalui komen yang telah dilontarkan oleh mereka sendiri apabila ditanya tentang adegan 'peluk' dalam teater tersebut.


1-PELAKON Misha Omar menganggap aksi mesra dengan pelakon, Razali Hussain dalam pementasan teater muzikal Uda dan Dara tidak akan mengundang reaksi negatif para penonton.

Komen:(Bolehkah manusia hanya memikirkan reaksi atau pandangan negatif daripada manusia sahaja terhadap sesuatu kesalahan dan dosa yang dilakukan oleh mereka.Bagaimana pula dengan ‘reaksi Allah’ atau pun pandangan Allah yang sepatutnya didahulukan daripada pandangan manusia-manusia yang lain.Sepatutnya sebelum melakukan sesuatu perkara kita harus bertanya kepada diri kita sendiri:Apakah perbuatan yang aku lakukan kita dibenarkan oleh Allah ataupun tidak?)


2-Misha yang memegang watak Dara dalam teater muzikal itu berkata, dia perlu menghilangkan rasa kekok dipeluk dan didukung Razali untuk menjiwai watak tersebut.

Komen:(Adakah kita sanggup menghilangkan rasa ‘kekok’ demi menjayakan sesuatu watak atau adegan yang tidak dibenarkan syarak.Nikmat dikurniakan sikap‘tidak biasa dengan maksiat’ tidak sepatutnya disia-siakan untuk membiasakan diri dengan maksiat yang seterusnya menyebabkan kita tenggelam dalam dosa dan noda.Moga Allah menjauhkan kita semua daripada perkara ini)


3- Dalam pementasan itu Razali memegang watak uda.
"Saya rasa peminat lebih memahami apa itu realiti dan lakonan. Kalau kemesraan yang anda lihat di pentas itu adalah kemesraan antara Uda dan Dara yang diterjemahkan menerusi Razali dan Misha, ia adalah sesuatu yang bagus.
"Macam mana kita nak hidupkan satu-satu watak sekiranya dalam lakonan itu kami tidak dapat menghidupkan watak cinta dengan baik," katanya kepada pemberita sejurus selesai pementasan Uda dan Dara, Isnin.

Komen:(Oleh kerana daripada awal lagi teater ini tidak ‘lulus syarak’, maka komen ini seakan-akan kena pada tempatnya.Namun yang salah tetap salah walau dalam apa bentuk sekali pun.Cinta kekadang boleh dizahirkan dalam banyak bentuk dan tidak hanya tertumpu pada belaian dan adegan ‘bermanja’.


4-Misha yang cukup dikenali menerusi lagu popular beliau, Bunga-bunga Cinta diminta mengulas sama ada aksi-aksinya berpeluk bersama Razali mungkin mengundang kemarahan para peminatnya.

Komen:(Sepatutnya jika sudah diketahui perbuatan yang ingin dilakukan silap, mengapa masih lagi ingin melakukannya.)



5- Dalam pementasan itu, Misha dan Razali mampu melakonkan watak mereka dengan baik termasuklah saling berpelukan malah dalam satu situasi, Razali mendukung Misha.
Apa pun, Misha berharap peminat memahami dipersembahkannya adalah untuk tatapan penonton dan ia merupakan satu tuntutan.
"Sebenarnya setiap babak yang dilakonkan itu memerlukan pengorbanan daripada saya. Saya kena merelakan diri melakukan begitu bagi menjiwai watak Dara.

Komen:(Apakah dengan menggadaikan maruah itu boleh dianggap sebagai satu pengorbanan. Sudah semestinya tidak dan ianya menyimpang daripada ajaran Islam yang sebenarnya Tiada erti sebuah ‘pengorbanan’ dalam melakukan sesuatu maksiat..)


6- "Kalau di luar, tak berani saya nak buat macam itu," katanya sambil menyifatkan Uda dan Dara ialah Romeo dan Juliet bagi masyarakat Melayu.
Tanpa kemesraan antara Uda dan Dara, jelas Misha, teater itu tidak akan berjaya mencapai matlamatnya.

Komen:(Tidakkah sama di pentas dan di luar pentas, aksi atau adegan sebegini ‘still’ tidak boleh dilakukan bersama oleh mereka yang tidak mempunyai ikatan yang sah.)


7- Sementara itu, Razali ketika diminta mengulas mengenai aksi itu berkata dia tidak berasa segan kerana cuma memberi fokus kepada watak yang dibawanya.
"Bila perasaan itu hadir (sewaktu pementasan), tak rasalah apa-apa," katanya.

Komen:(Dimanakah lagi kebaikan seseorang individu apabila sifat malu sudah hilang daripada dirinya.Sanggup melakukan apa sahaja untuk menjayakan sesuatu perkara walaupun telah nyata ianya bercanggah dengan syarak.Mari renungkan hadis Rasulullah SAW: Dari Abu Mas'ud, Uqbah bin Amru Al-Anshari Al-Badri r.a, katanya : " Telah bersabda Rasulullah SAW : ' Di antara sabda para Nabi yang terdahulu yang masih dipakai untuk orang ramai ( sehingga kini ) ialah : Jika engkau tiada malu, buatlah sesuka hati kamu.(kitab Hadith 40 puluh An-nawawi).


Kesimpulannya:
Sifat malu yang bertempat merupakan benteng yang paling ampuh bagi mengelakkan manusia daripada membuat dosa,berbangga dengan dosa yang telah dilakukan, dan mengambil sikap acuh tidak acuh terhadap dosa yang mereka lakukan.

Uda dan Dara-Malu lah dengan kita dengan dosa....

3 comments:

Lutfi said...

btul tu ding..

Izzu Aldin said...

btul2...

mafuzah.mohamed said...
This comment has been removed by the author.