Hari ini, ahad, hari minggu..Masih banyak lagi yang mengadakan kenduri walimah sempena cuti sekolah..Jadi, coretan santai hari ini ialah tentang mahar dan walimah perkahwinan...Cerita ini hanyalah rekaan penulis semata-mata...

Suatu hari A berkata kepada B:

"Boleh ko perkenalkan kepada aku seorang gadis yang boleh aku lafazkan Aku Terima Nikahnya dengan hanya bermaharkan seutas cincin besi ataupun dengan sebuah mushaf Quran, dan berwalimahkan walau hanya dengan roti dan kurma atau sekurang-kurangya dengan seekor kambing"...

B berkata Kepada A:"Pelik ko ni??"





A Menjawab: Aku bukan apa...Kalaulah ada, bermakna aku dan dia memang sehati sejiwa untuk megimani sabda nabi:

"Sesungguhnya keberkatan yang paling besar dalam perkahwinan ialah yang paling ringan perbelanjaannya.”

(Hadits riwayat Imam Ahmad)

B: Tapi masalahnya...Ada ke gadis macam tu?? Ada ke?? Ada ke??....

0 comments: