“Din, mu jadi Pc untuk program Intifdhoh IRK,”Kata seorang sahabat yang mengejutkan saya.

“Malas lah aku,asyik PC je,susah ah,”Jawab saya secara spontan.

Sudah menjadi takdir Allah ke atas diri ini, dalam mana-mana program saya selalu menjadi PC(Program Coordinator).Entah kenapa tugas seberat ini ditaklifkan kepada saya yang terlalu lemah dan naïf untuk mengawal perjalanan sesuatu program.

Igauan dan kenangan semasa menjadi Head Com PC bagi leadtrain pada tempoh hari masih segar di benak ini.Bagaimana mungkin kenangan ‘terindah’ ini boleh dilupakan sepanjang hayat.Di sinilah keaktifan saya berprogram bermula dengan seribu macam masalah,cabaran,sakit,duka,sedih,stress, dan tidak kurang juga gembira,bangga, dan puas hati.



Mujurlah kali ini,saya menjadi ‘kuli’ atau orang bawahan sahaja.Beban mungkin tidak seberat mana,hanya mengikut arahan ‘orang atasan sahaja.

Saya menyokong penuh usaha untuk mengadakan program seumpama ini dek kerana selama ini IRKS Society seolah-olah “Hidup segan mati Tak mahu”.IRKS Society tenggelam dalam arus program Society lain yang lepas satu, satu program menyusul.

IRKS Society sering kali dicop dan dilabel sebagai sarang ‘salafi Wahabi’ di CENFOS IIUM.Sering kali mengetengahkan isu-isu ‘Furuk’,’cabang’ dan bukan isu ‘Asas’ telah mengundang kutukan dan cemuhan orang terhadap IRKS Society.

Saya tidak berhajat untuk mengulas lanjut tentang isu ini.Apa yang penting Mainboard IRKS Society sepatutnya memahami tentang “Awlawiyyat” dan ‘prioritas’ sesuatu perkara.Namun saya tidak menafikan banyaknya sumbangan IRKS Society kepada ‘UMAT’ CENFOS.Cuma pendekatan yang ada sekarang harus diperhalusi dan menuntut kita semua untuk ‘Memasyarakatkan’ kembali IRKS Society.

Memasyarakatkan IRKS Society menyuntik semangat kita untuk me’reformasi’kan segala aktiviti yang akan dianjurkan.Aktiviti dan program tidak lagi tertumpu kepada ceramah dan kuliah yang kebanyakan tajuknya agak memeningkan kepala ‘Orang Awam’.

Bagi saya, tidak ada salahnya untuk membincangkan tajuk yang ‘advance’ kerana kita ‘Tholibul ilm’.Cuma Masalah timbul apabila ia dibuka dan turut disertai oleh ‘Orang Awam’. Program seharusnya melangkaui batas seperti seminar,forum,bengkel ilmiah,lawatan ilmiah,rehlah,perkhemahan dan pelbagai lagi program yang lain.

Maka suatu permulaan yang baik bagi IRKS Society apabila Program Intifadhah IRK ini diadakan.

Walaupun berhadapan dengan cabaran dan masalah yang rencam seperti penukaran kertas kerja, penukaran tempat dan tarikh program, pembatalan speaker pada saat-saat akhir, dan banyak lagi,program ini tetap berjalan dengan jayanya.







Program ini bermula dengan talk oleh Ustaz Abd Razak Wan Ahmad,pensyarah IRK di CFS IIU pada paginya,dan sebelah petang forum “One day With Imam Syafie” oleh Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri dan Dr Nima Jehtea.Malam pula Culture Night and Arabic Theatre.

Dewan pada malam itu,bergema dengan gelak ketawa ‘audien’ yang rata-ratanya terhibur dengan lakonan ‘separa mantap’oleh pelakon tidak Rasmi budak second year IRK.Aktiviti ‘klimaks’ pada malam hari mempunyai kelainan apabila semua peserta dan committee berjamu selera ‘BBQ’.










Usaha bersungguh-sungguh dan komitmen tinggi yang telah ditunjukkan oleh semua Committee haruslah dipuji.Tidak lupa juga kepada semua ‘student IRK’ First year dan second year yang telah memberikan kerjasama kepada semua committee dalam program ini.

Sudah menjadi adat dan kebiasaan mana-mana program memanglah mempunyai ‘cacat’ sana-sini.Ini sepatutnya tidak melemahkan kita untuk berprogram lagi pada masa akan datang.Belajar daripada kesilapan bak kata orang adalah guru paling hebat dalam hidup ini.Maaf dipinta tangan dihulurkan memohon jutaan kemaafan di atas segala kesilapan dan kekurangan diri ini sepanjang program ini berjalan.InsyaAllah jika ada masa lagi kita akan berjumpa lagi pada program akan datang.

Entry dan tulisan ini tidak berhenti setakat ini sahaja, ada cerita lain yang mungkin committee sendiri tidak mengetahuinya.

Untuk pengetahuan semua,saya lampirkan sekali lagi tentative program Intifadhoh IRK 2008 di bawah.

TENTATIVE PROGRAMME
One Day with Imam Al-Shafie

Date / Day: 2nd February 2008 (Saturday)
Venue : Seminar Room, CFSIIUM SATELLITE CAMPUS.
9.30 am
Registration
· Arrival of participants
· Breakfast
9.40 am
Arrival of VIPs
10.00 am – 10.50 am



Opening Ceremony
· Opening remark by MC
· Quranic recitation
· Speech by Programme Manager of “One Day With Imam Al-Shafie”
· Speech by Academic Advisor IRK
· Speech by Head of IRKHS Department
11.00 am – 12.30 am
Motivation:
“The Alteration of Attitude in Generating Excellent Ummah”
Speaker by: Ust. Abd. Razak Wan Ahmad
(Lecturer for Department of IRKHS, Nilai
Campus, CFSIIUM)
- Questioning and answering session.
12.45pm
Break
· Lunch
· Zuhur prayer
2.00 pm – 4.00 pm

Forum:
“Al-Shafie – Catalyst of 'Ilm”
Speaker by:
1) Ust. Che Abdul Majid Che Omar
(Principal of MARA, Nilai Campus, CFSIIUM)
2) Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
(Lecturer in Faculty of Syariah & Law, USIM)
3) Dr Nima Jahtae
(Academic Advisor of IRK / Lecturer for
Department of IRKHS, Nilai Campus, CFSIIUM )
· Questioning and answering session
· Multimedia presentation
4.15 pm
Disperse


Appendix I
TENTATIVE PROGRAMME

Culture Night & Arabic Theatre

Date / Day : 2nd February 2008 (Saturday)
Venue : Hall of Masjid Bandar Baru Nilai.

9.00 pm
Arrival of Participants
Arrival of VIPs
9.15 pm – 9.45 pm
Opening Ceremony
· Opening Remark by MC
· Quranic Recitation
· Speech by Programme Manager of “Culture Night & Arabic Theatre”
· Speech by Deputy Head Core Course IRKHS
· Speech by Head of IRKHS Department
9.50 pm – 11.50 pm
Performances by Students:
· Arabic Theatre & Poem
“Al-Shafie – Role-Model for Ummah”
Perform by: IRK Students
· Slot 1
- The childhood of Imam Al-Shafie
- Poem
· Slot 2
- The way of Imam Al-Shafie in studies
- Poem
· Slot 3
- The Jihad of Imam Al-Shafie
- Khutbah
· Nasyeed
Perform by: Khalif MARA’s Nasyeed
- Dinner
- Multimedia Presentation
12.00 pm
Disperse

0 comments: