Curiculum Activity Centre IIUM


Alhamdulillah tepat pukul 11 pagi,18 Jun 2008,selesai sudah Final Exam Bagi 'First Sem' di Gombak.

Final Exam yang berlangsung di CAC (Dewan Konvo) UIA sedikit sebanyak menambahkan lagi debaran untuk otak ini 'berjuang' di medan pertempuran soalan.Boleh dikatakan ini merupakan pengalaman baru bagi saya.Kalau di CFS,exam hanya di kelas atau seminar hall,tapi di Gombak lain pula gayanya.Exam juga bukan hanya dengan rakan sekelas, tetapi turut 'ditemani' dengan 'student-student' lain yang kebetulan venuenya adalah sama.


SOALAN EXAM


Soalan mempunyai empat bahagian.Soalan bahagian pertama wajib dijawab dengan soalan 2,3,4 sebagai pilihan.

Seperti mid term exam yang lepas,final exam pun begitu juga.Lain yang dibaca, lain pula yang disoal.Saya lebih memberikan penekanan terhadap pemahaman dan tafsir ayat-ayat Quran, tetapi yang banyak ditanya berlatarkan tentang isi kandungan dan persoalan penting yang ada dalam sesuatu surah.


Ada juga soalan final kali ini yang sama dengan soalan Mid Term tempoh hari.Contohnya persoalan tentang zihar dan kifarahnya dari surah Al-Mujadalah.

Kisah Jin yang Kagum dengan Quran dalam surah Al-Jin juga ditanya,selain daripada soalan tentang Al-Mumtahanah(perempuan-perempuan yang diuji),Al-Naba'(Khabar tentang kiamat),Kisah Hatib bin Abi Baltaah,Ashabul Jannah(Kisah pemilik kebun yang diuji oleh Allah),Kekuasaan Allah mengeluarkan Air dari perut bumi dan banyak lagi.

Dalam situasi sebegini, otak yang beku dek kerana 'air cond' sejuk terpaksa dikerah.Segala kefahaman yang ada dalam dada ini,harus digunakan se'maksimum' mungkin.




Dan apabila kamu telah berazam,maka bertawakallah kepada Allah.Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bertawakal kepadaNya.

Motivasi Quran

Kepada sesiapa yang masih menempuhi saat-saat sukar bersama 'Final Exam'.Ada satu ayat Quran yang boleh memberikan motivasi dan semangat kita untuk terus berusaha dan berusaha.Dapatkan stamina dan azam baru daripada ayat ini.Mudah-mudahan kejayaan buat kita semua.


Katakanlah: Bekerjalah(Berusahalah) Kamu.Nanti Allah akan melihat pekerjaanmu, serta RasulNya dan orang-orang mukmin.Nanti kamu akan dikembalikan kepada Yang Mengetahui yang ghaib dan yang terang.Lalu kamu akan diberitahukan apa-apa yang telah kamu kerjakan.

1 comments:

SoalHati said...

ha...sepanjang 4tahun lah anda akan berjuang didalam sana nanti:)
kekadang midterm pun buat kat situ...debaran bertambah kalau exm kat sane:)