Melihat kepada masyarakat setempat yang ada di sekeliling , hati ini sering tertanya-tanya dan bermonolog sendirian.

"Mereka ni tak tahu ke?,"Monolog dalaman ini sedikit sebanyak membuahkan sejambak Keinsafan kepada Yang Maha Esa.Rasa sedih dan dukacita usah ditanya lagi.Ditambah dengan simpati yang berterusan.

"Mungkin mereka ni tidak tahu sungguh,"Hanya husnu Zan yang dapat menenangkan perasaan.



Memang tidak dapat dinafikan lagi, kita hidup pada hari dengan masyarakat yang majoritinya TIDAK TAHU.Mereka TIDAK TAHU... ini halal ke haram, baik atau buruk, zalim atau adil, maaruf atau mungkar.

Kepuasan jiwa dan perasaan, keselesaan hidup dan tempat tinggal, kelazatan makanan dan minuman sering kali menjadi keutamaan masyarakat.

"Yang penting aku dapat apa yang aku nak, salah ke betul ke ,aku tak nak ambil tahu,"Mungkin kata-kata seperti inilah yang telah diterjemahkan kepada realiti kehidupan masyarakat kita.

"Kita ni muda sekali je,apa salahnya kita enjoy dulu,nanti bila kita tua kita taubatlah,"Mungkin beginilah agaknya corak 'mindset' dan jiwa Orang Muda.

Kalau inilah yang keluar daripada mulut 'Orang Kita',maka yakin dan percayalah 'Orang Kita' masih banyak 'benda' yang mereka belum tahu.

Kalau inilah dialog kebiasaan yang meniti di bibir 'orang kita',maka nyatalah bahawa 'Orang Kita' masih di takuk lapok dan standtard lama.

Memerhati, melihat dan menilai corak kehidupan masyarakat kita mampu menghasilkan satu kesimpulan yang cukup pahit untuk diterima.


Fenomewa Semasa

Berjemaah di Masjid memang suatu perkara yang baik.Namun jika tersilap cara,ia bakal mengundang dosa secara tidak sedar.

Wanita Ke Masjid

Apa salahnya wanita ke masjid jika keadaan mengizinkan dan mengharuskannnya.Aman daripada Fitnah dan dosa.Namun sedarkah kita, akhir-akhir ini Budaya wanita ke Masjid untuk berjemaah telah mengundang dosa yang tidak dikehendaki.

Niat murni untuk berjemaah pada asalnya telah melenyapkan pahala yang dihajati.

Mengapa saya berkata begitu.Cuba perhatikan pakaian yang dipakai oleh 'pemudi-pemudi' kita untuk ke masjid.

Sebelum sampai ke masjid 'Dedah mendedah' tetapi sampai sahaja di ruang solat semuanya tutup 'melitup'.Sudah semestinyalah perjalanan ke masjid 'menjanjikan' dosa-dosa bagi mereka ini.

Bukan setakat dosa pada diri mereka, yang lebih parah lagi mereka 'mengalirkan' dosa-dosa kepada orang.

Mata yang melihat dan memandang mereka 'confirm' tidak terlepas daripada dosa-dosa 'segera-instant'.Sudahlah mereka berdosa, mereka membabitkan orang lain pula untuk turut berdosa.

Mereka Tak Tahu Ke? Dosa tu...

Berbangga DOSA

Memang menjadi lumrah manusia, suka berbangga dan menunjuk-nunjuk.Rasanya tak salah untuk berkongsi sesuatu perkara untuk manfaat orang lain.Namun Gejala Berbangga dengan DOSA lainlah pula ceritanya.

Entah mengapa masyarakat hari ini dilanda satu sindrom yang cukup parah.Virus 'Suka BerBangga Dengan Dosa' mula menular dengan hebatnya terutamanya di kalangan 'muda-mudi' kita.

Berdua-duaan dan ber'couple' rasanya semua naluri manusia tahu bahawa ini dosa.Rasanya tanyalah sesiapa pun mesti mereka yang ditanya tu tahu bahawa 'berdua-duaan itu dosa.Belum masuk bab 'pimpin,pegang,dan macam-macam lagi.

Lagilah dosa.Namun yang menjadi masalahnya ada pula yang ingin merakam 'kenangan abadi ini' untuk tatapan umum.Maka 'potret' kenangan ini disebar luaskan sehingga ke 'serata alam'.Kononnya supaya orang tahu bahawa merekalah pasangan yang paling romantis abad ini.

Mereka Tak Tahu Ke? Dosa tu...

Mereka sudah melakukan satu dosa,jangan tambah lagi dengan dosa yang lain.Cukuplah satu dosa yang telah mereka lakukan.Sepatutnya mereka simpan sahaja dosa mereka dengan Tuhan Yang Maha Pengampun.Biarlah antara mereka dengan Allah sahaja yang tahu.Jangan Berbangga dengan dosa yang bakal mengundang padah di hari kemudian.


Cukuplah hanya dengan dua contoh ini buat tatapan dan renungan kita semua.



Advantagenya

Namun di sebalik Fenomena 'Mereka Tak Tahu Ke? Dosa tu...,ia sebenarnya memberikan 'advantage' yang cukup besar bagi seorang 'Daie'.Dengan beranggapan golongan sasaran 'Tak Tahu' inilah sepatutnya menaikkan semangat Daie untuk bersungguh-sungguh menyeru kepada kebaikan.

Anggaplah mereka Tak tahu dan jangan anggap mereka pesalah walaupun mereka nyata salah.Sekiranya 'mindset' ini sentiasa ada di benak fikiran,Maka Daie akan terus mendidik dan mendidik...

Mereka Tak Tahu Ke? Dosa tu...@ Mereka Tak ingin ambil tahu ....itu Dosa tu...

0 comments: