Mungkin telah ditakdirkan oleh Allah SAW, saya berjaya juga masuk Gombak pada short sem yang lepas.Setelah menghabiskan 'kredit' yang agak banyak untuk membuat panggilan rayuan dan berhubung dengan ANR Gombak,akhirnya usaha saya dan beberapa orang rakan lain berhasil juga.

Nama kami 6 orang tersenarai dalam senarai pelajar 'New Intake April 2008'.Salah kami juga yang tak buat 'Add n Drop' awal-awal.



Semuanya disebabkan tak ada pengetahuan dan pengalaman dalam 'Add n Drop' ni.Ingatkan Add n Drop ni memang kena buat di Lab CFS je,rupanya mana-mana tempat pun boleh.Menyesal juga,namun apa boleh buat.

Takdir Allah mengatasi segala-galanya.Malam tu, kami begitu bersemangat sekali untuk buat Add n Drop pada siang hari esok.Semua 'subject' untuk short sem dalam kepala.Yang tinggal hanya untuk tekan Butang Add sahaja.

Pagi esok,lain pula jadinya.Semua subject dah penuh.Terasa hairan bercampur ajaib,kenapa dah penuh sedangkan semalam kami tengok masih ada kekosongan.Rupa-rupanya semua subject dah di 'conquer' budak perempuan.Baru kami tahu yang 'Add n Drop' ni bukan hanya tertakluk di Lab CFS je...

Ya Allah...Memang kecewa dan 'Frust'.Apa nak buat,nasib badan.Yang tinggal hanya membuat rayuan.

Tunggu punya tunggu akhirnya 14hb April 2008, offer letter Short Sem 07/08 keluar juga.Rayuan kami diterima,tetapi subjectnya belum diketahui lagi.Semasa sessi Add n Drop sekali lagi di Lab HS,barulah kami tahu yang kami akan belajar DIRASAH FI Al-Quran untuk short sem kali ini.Mana-mana subject pun boleh,asalkan dapat masuk short sem sudah.


Belajar Sofwah Tafasir



Dirasah Fi Quran subject yang agak berat juga bagi saya.Maklumlah bila sebut je subject Quran mesti akan ada markah hafazan dan Tasmi.Bab Hafazan nilah yang meluruhkan jantung.Entah mengapa saya berasa 'tertekan semacam je' apabila dengar perkataan HAFAZ QURAN.

Mungkin sebab itu, rezeki saya bukannya di Darul Quran.Namun bila dengar hanya surah Al-Hasyr,Jumuah,Mulk,Insan,Nabak,Buruj wajib dihafal, hati kembali tenang tenteram.

Muqarar atau silibus kami terhad sebenarnya.Bukannya satu Quran kami akan belajar.Hanya juzuk 28,29, dan 30 sahaja yang akan dipelajari.Kitab pengajian kami mantap juga.Sofwah Tafasir karangan Syeikh Muhammad Ali As-Sabuni yang merupakan Pensyarah Kuliah Syariah dan Dirasat Islamiyyah Universiti Al -Malik Abdul Aziz , Makkah Mukaramah.

Kitab tafsir ini adalah gabungan di antara Tafsir Mathur dan Maa'Qul dengan memetik pandangan Ulama tafsir yang lain.Antaranya Al-Tobari, Al-Kasyaf, Al-Qurtubi, Al-Alusi, Ibnu Kathir,Al-Bahru Al-Muhit dan lain-lain lagi.

Oleh kerana bahasa arab saya bukanlah hebat sangat, maka saya memerlukan kitab tafsir dalam Bahasa Melayu sebagai rujukan dan teman setia.Alhamdulillah mujurlah ada Tafsir Ahmad Sonhadji, Terjemahan Ringkasan Tafsir Ibnu Kathir, dan Tafsir Al-Azhar Hamka.

Guru kami pula ialah Dr Saad Ad-Din Mansore, seorang ustaz yang berasal daripada Sudan.Bahasa Arab yang digunakan agak tinggi sehingga ada ketikanya saya langsung tidak memahami apa yang diperkatakan.

Dia mengajar dalam keadaan 'sempoi' je.Tak terlalu serious dan tak lah terlalu lembut.Seorang yang berpewatakan simple dan mudah untuk diajak berjumpa.Banyak kali juga, berkesempatan untuk ke bilik ustaz.Mungkin sem depan kalau ada rezeki, saya dapat belajar lagi dengan ustaz .

Result pun dah keluar 1 hb,hari selasa baru ni.Alhamdulillah satu permulaan yang baik untuk First Sem di Gombak.Yang penting prestasi mesti dikekalkan.Untuk mengekalkan prestasi ni bukanlah senang.Usaha dan tawakal kerja kita,ketentuan daripada Allah.

Mudah-mudahan sem depan banyak lagi peluang untuk menambahkan ilmu pengetahuan terhidang.Mungkin Kembara Jom Talalqqi Dengan Mereka akan bermula kembali.
Minggu depan sem baru akan bermula.Kita jumpa di sana....InsyaAllah...

1 comments:

Fatin Nazmin Mansor said...

salam,
;) subjek Quran sebenarnya seronok sangat sebab ia adalah satu cara untuk kita paksa atau letak diri kita dalam status 'wajib ' untuk menghafaz. walaupun memang agak susah untuk 'hafaz Quran' tapi semua bergantung kepada cara kita mulakan dengan hafalan pertama...Tak percaya? Cuba hafal 1 surah yang adk tak pernah hafal dengan sangat bersungguh-sungguh, Insya Allah, mudah nak ngulang...sekadar berkongsi pengalaman