Manusia dikurniakan dengan pelbagi jenis nikmat daripada Allah,tuhan semesta alam.Jika kita ingin menghitung segala nikmat itu,kita tidak mampu sama sekali berbuat sedemikian kerana betapa banyaknya nikmat Allah ke atas kita.


وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ

Dan jika sekiranya kamu menghitung nikmat kurniaan Allah, kamu sesekali tidak mampu menghitungnya,Adalah Allah itu pengampun dan penyayang.


Di antara nikmat Allah yang paling besar kepada kita semua ialah nikmat Akal, yang sekaligus telah mengangkatkan darjat dan kedudukan manusia tinggi berbanding makhluk-makhluk yang lain.Dengan akal inilah manusia berkeupayaan untuk membezakan yang mana hak,batil,adil,zalim,baik,buruk,dan maruf,mungkar.

Dengan akal jugalah manusia berkeupayaan untuk mereka cipta sesuatu yang baru,mengubah sesuatu perkara yang kurang baik kepada yang lebih baik,dan banyak lagi perkara yang mampu dilakukan manusia dengan bantuan akal.Itulah hebatnya fungsi dan peranan akal manusia.Benda yang tidak mampu kita lihat dengan pandangan mata kasar,namun mengubah banyak perkara.

Akal walau sehebat mana pun, ia tetap merupakan makhluk ciptaan Allah.Sudah namanya makhluk mestilah mempunyai batasan dan kelemahannya yang tersendiri.Tidak semua perkara yang mampu dicapai dan difikirkan akal.

Akal hanya mampu memikirkan sesuatu yang boleh dilihat,dipegang,dirasa oleh pancaindera manusia.Dari sudut yang lain, akal hanya mampu berkhayal dan berimaginasi tentang sesuatu perkara,Mungkin apa yang dikhayalkan betul mungkin salah.Mungkin yang diimaginasikan mampu menghasilkan sesuatu yang 'real' dalam dunia realiti atau sebaliknya.

Begitulah kelemahan dan kekurangan akal manusia.Belum lagi masuk soal 'ghaibiyyat' sudah semestinya belum dapat terjangkau oleh akal manusia yang lemah itu.Suatu perkara yang belum pernah dilihat dan belum terbayang dan terlintas di fikiran manusia.


Jika akal manusia lemah untuk berfikir tentang perkara 'ghaibiyyat', maka manusia perlu bergantung kepada ilmu tentangnya.

Manusia perlu diberitahu tentang 'ghaibiyyat'.Allah sendiri telah memberitahu manusia tentang 'ghaibiyyat' ini melalui kalamNya,Al-Quran Karim.Ditambahkan lagi dengan hadis-hadis Rasul yang telah menguatkan lagi pemberitahuan yang penting ini.

Kalam Allah dan hadis rasul ini telah mencerahkan minda manusia dalam soal 'ghaibiyyat'.Soal 'ghaibiyyat' yang sebelum ini belum terlintas pada akal,telah jelas dan terang di benak manusia.

0 comments: