Sudah agak lama saya menyepi daripada laman blog ini.Kebelakangan ini, termasuk 2 minggu yang lepas, saya agak sibuk dengan Islamic Intellectual Discourse(IID 08) anjuran Islamic Revealed Knowledge Student's Society(IRKHS'S).IID bermula dari 4hb Ogos 08 hingga 17hb Ogos 08.Alhamdulillah sekarang, masa yang ada agak lapang.


Saya terlibat dengan 2 program dalam IID 08,pertamanya majlis Opening Ceremony IID 08 and Sharing Moment, keduanya Islamic Finance Exhibition.Agak 'busy' juga apabila menjadi Committee dalam dua program yang jarak masanya begitu dekat.Tambahan pula, saya di 'taklif' untuk menguruskan bahagian Publication & Promotion dalam kedua-dua program ini.



Opening Ceremony and Sharing Moment pada 4hb Ogos lepas,manakala Islamic Finance Exhibition juga bermula pada hari yang sama hingga jumaat lepas 8hb Ogos.


Banyak betul pengalaman dan ilmu baru yang dapat dikutip sepanjang 'bekerja' untuk IID kali ini.Ada yang pahit, dan ada yang manis, biasalah rencam kehidupan kata orang.





OPENING CEREMONY & SHARING MOMENT

Majlis Opening pada malam itu,dimulakan dengan Bacaan Quran yang diperdengarkan oleh Mohd Tarmizi, Finalist AQ 3.

Dr Irfan Khairi,seorang jutawan muda internet telah diundang untuk mengisi program Sharing Moment.Rasanya sudah ramai yang mengenali beliau.Bertuah juga rasanya apabila dapat bersemuka dengan beliau secara 'live'.

Sharing Moment lebih berbentuk kepada perkongsian ilmu daripada beliau tentang bagaimana dan apa rahsia beliau berjaya menjadi jutawan internet pada usia yang begitu muda.Dewan Lt 5 malam itu boleh dikatakan penuh dengan hadirin yang berlatar belakang yang pelbagai.Ada wartawan,ada x student UIA, dan Staff Library UIA.



ISLAMIC FINANCE EXHIBITION


Walaupun exhibition kali ini agak suram dek kerana tempat yang tidak strategik, namun saya tetap ingin mengucapkan jutaan terima kasih dan tahniah kepada seluruh Committeenya dan Mainboard IID atas usaha gigih kalian untuk menjayakan exhibition kali ini.Mungkin, pada masa akan datang, exhibition semacam ini akan dapat dianjurkan dengan lebih baik lagi.

Islamic Finance Exhibition ini dianjurkan dengan kerjasama antara IRKHS'S dengan Bank Muamalat,Ar-Rahnu,Etiqa Takaful,dan Takaful Ikhlas.Booth Takaful Ikhlas pada pandangan saya,paling mendapat sambutan.

Exhibition sebegini, sebenarnya cukup penting untuk diadakan kerana ia mampu mendidik orang ramai khususnya para student untuk mengenali dengan lebih dekat tentang Sistem Kewangan Islam.Masyarakat di luar sana, harus disedarkan dengan potensi yang cukup besar pada Sistem Kewangan Islam untuk menyelesaikan masalah bebanan ekonomi dunia pada hari ini.




SEMINAR JOB PROSPECT

Bersempena Islamic Finance Exhibition ini, satu seminar Job Prospect in Islamic Banking and Finance diadakan.Tujuannya adalah untuk mendedahkan kepada IRK student tentang peluang kerjaya di sektor perbankan pada hari ini terutamanya kepada IRK student Majoring in Fiqh and Usul Fiqh.


Saya juga mendaftarkan diri untuk menyertainya,namun hanya sempat mendengar satu slot sahaja dek ada kerja untuk Islamic Finance Exhibition yang perlu dibereskan.


Pengalaman Baru Universiti Kehidupan


Begitu tebal muka ini pada mulanya untuk mengedarkan poster dan handbill kepada student UIA Gombak.Namun semua ini harus di 'persetankan' demi menjalankan tanggungjawab di bahu ini.Ada poster yang dihulur bersahut, ada juga yang tidak bersahut.


Seluruh 'bus stop' UIA dijelajahi dengan motor pada malam hari bagi memastikan maklumat tentang program sampai ke pengetahuan student UIA.Tiada lagi rasa malu,yang ada hanyalah perasaan 'selamba je'.Orang pandang, 'buat-buat tak tahu sudey'.


Poster juga diletakkan pada kebanyakan 'wiper' kereta Lectures dan bakul motor Student Ekonomi.Tak cukup itu, hampir seluruh bilik lectures Economics dijajah pada waktu senja hari untuk mengedarkan poster melalui bawah pintu bilik mereka.


Itu mungkin belum cukup teruji.Ada satu tempat yang paling menguji diri ini.Tempatnya ialah Pasar Malam di luar pagar UIA.Bayangkan betapa ramainya manusia yang perlu dihadapi untuk mengedarkan handbill program.MasyaAllah, apa boleh buat,nasib badanlah.


Apapun, semua ini adalah satu pengalaman yang berharga bagi diri yang masih banyak tidak mengerti.Sekali lagi Ucapan terima kasih buat semua committee yang memberikan kerjasama dan sumbangan yang cukup besar bagi menjayakan program ini.


Ada lagi program yang belum bermula,seperti Forum PTPTN(14hb Ogos 08),Workshop on Faraid(16hb Ogos 08),Islamic Ethic Campaign(11hb Ogos-15hb Ogos 08), dan Islamic Cultural Night and Closing Ceremony(17hb Ogos 08).

0 comments: