Sudah lama, saya ingin berkongsi tentang program 'Journey Of life' yang telah saya ikuti pada hari sabtu dan ahad lepas.Namun, oleh kerana kekangan masa, saya terpaksa menangguhkannya terlebih dahulu.


Program ini dianjurkan oleh Ma'ruf Club dan begitu bermanfaat bagi sesiapa yang inginkan masa hujung minggunya tidak terbuang begitu sahaja.Ia bermula dengan satu Talk yang bertajuk '7 habits of Effectiveness' yang disampaikan oleh Bro Eidit Hashim, lepasan UIAM. Bro Eidit banyak menekankan soal bagaimana untuk mempercayai gerak hati dalam menyelesaikan sesuatu masalah.'Audien' juga ditayangkan dengan sebuah video berkisar tentang Muhamad Yunus pengasas Grameen Bank yang dikatakan kononnya telah mengubah taraf ekonomi Rakyat Miskin Bangladesh.Berikut saya lontarkan point-point penting daripada Talk tersebut:



-Sesuatu perkara memerlukan keikhlasan.Kekadang kita membuat sesuatu keputusan dalam keadaan hati kita resah dan mempersoalkan keputusan yang telah kita buat.


-Kita mudah menjawab sesuatu persoalan ketika kita tertekan.


-Kita memang mempunyai teori yang cukup banyak untuk menyelesaikan sesuatu masalah.Namun akhirnya, kita hanya bergantung kepada gerak hati kita untuk menyelesaikannya.

-Jika mahu keputusan yang dibuat berdasarkan gerak hati, maka terlebih dahulu hati mesti bersih.

-Hati yang tidak diransang dengan unsur kerohanian dan spiritual yang mantap, menyebabkannya membuat keputusan yang salah.

- Setiap keputusan yang diambil akan menghadapi risiko sama ada besar mahupun kecil.

-Sejarah telah membuktikan bahawa keputusan yang berisiko kebiasaannya akan menghasilkan 'Greatness'.

-Kebiasaannya manusia goyah dan berundur ke belakang serta tidak mampu menghadapi masalah daripada keputusan yang telah diambil.Maka untuk mengatasinya,

Manusia memerlukan sahabat setia yang sentiasa memberikan rangsangan.
Manusia memerlukan jiwa yang besar dan bersedia untuk menghadapi segala cabaran
mendatang.
Manusia memerlukan penguasaan ilmu yang berterusan dan tidak terhenti pada setakat ilmu
yang ada sahaja.

Berakhirnya Talk Bro Eidit, kami telah ditayangkan video 'Sakratul Maut' yang sangat-sangat menginsafkan.Ingatan Tentang Mati datang secara tiba-tiba.MasyaAllah...Ini kali kedua saya menonton video ini.Tayangan ini telah diselangi dengan tazkirah dan alunan zikir 'Istighfar'.Kali pertama di penghujung kursus solat sempurna UZAR di UIA.



Usai sahaja Program di Lecture Room 4,peserta dikehendaki untuk ke masjid untuk 'supper' dan bermalam(tidur) di sana.Sebelum tidur, peserta dibimbing untuk bacaan Surah Al-Mulk secara jamaah.Pagi Esok, lebih kurang pukul 4.30 atau 5 pagi, semua dikehendaki bangun untuk Qiamulail yang telah dipimpin oleh Bro President Ma'ruf Club.

Rehlah Sungai Pisang.

Pada entry yang lalu, saya menolak pelawaan Abg Shafirul untuk Ke Sg Pisang kerana menganggap rehlah itu bermula pada malam jumaat.Rupa-rupanya Rehlah ini adalah sebahagian daripada Program 'Journey of Life'.

Saya menunggang sendiri motor untuk ke Sg Pisang memandangkan ramai peserta yang tiada kenderaan sendiri untuk ke sana.Sg Pisang tidaklah jauh mana daripada UIA Gombak.Hanya lebih kurang 10 hingga 15 minit sahaja, saya sudah mampu menghirup udara segar dan 'mencuci mata' dengan nikmat alam kurniaan Tuhan.

Rehlah kali ini lebih kepada Jungle trekking.Semua peserta dibawa 'explore' Kawasan sekitar Sg Pisang dengan empat tempat sebagai 'checkpoint'.Setiap checkpoint,setiap kumpulan dikehendaki untuk menjawab soalan yang menguji minda dan menilai kemantapan peserta terhadap sejarah dan isu-isu 'islamik'.

Jungle trekking rasanya berakhir pada jam 1 lebih.Usai sahaja bergambar dengan Fasi dan Comittee serta peserta, peserta diberi pilihan untuk mandi-manda.Agak pelik hanya sebahagian peserta sahaja yang mengambil peluang ini.Mungkin Majoritinya sudah letih dan penat dek berjalan kaki dalam Jungle Trekking tadi.

saya pun tidak melepaskan peluang ini.Memang jarang sekali, berkesempatan untuk mandi sebegini.

Lebih kurang jam 2.15 petang, saya sampai ke bilik dalam keletihan bercampur kelaparan perut yang belum makan.

0 comments: