Sekali lagi saya mendapat mesej daripada Abg Shafirul, senior SHAMS.Kali ini pelawaan untuk Perjumpaan Anak Terengganu UIA (HISMAT).

"Salam, perjumpaan Anak Ganu,belakang Lt 1 AIKOL, kul 8pm-10pm,antaranya lucky draw,book tket balik mid sem dan raya,bagi tau org laen retek,"Begitulah lebih kurang nya bunyi mesej Abg Shafirul.

Saya tidak mempunyai sebarang halangan untuk hadir ke perjumpaan ini, tambahan pula ia diadakan pada jumaat malam.

Usai sahaja solat jumaat di masjid UIA, saya dilambai oleh Abg Asyraf, seorang senior SHAMS.Mungkin ada sesuatu yang ingin dibicarakan.Saya memberhentikan langkah.

"Malam ni,mtk tolong ngaji boleh,"permintaan yang biasa saya dapat.

"Ok,bereh2," terus sahaja saya mengiyakannya.

Malam itu,saya datang awal sedikit, walaupun diminta hadir pada pukul 8.30 malam.Yang sebenarnya saya tidak begitu pasti di mana venue gathring malam itu walaupun telah dipetakan oleh Abg Asyraf.Jadi terpaksalah datang awal untuk mencari venue sebenar.


Program pada malam itu dimulakan dengan solat isyak berjemaah yang telah diimamkan oleh Ustaz hamid Jusoh, seorang lecture di AIKOL UIA.

Dengan sedikit kata-kata alu-aluan daripada pengerusi, agenda program berganjak dengan menjemput saya untuk memperdengarkan ayat-ayat suci.Seperti biasa,saya memilih untuk membaca surah Hujurat.Ayat-ayat ini dirasakan cukup bersesuaian bagi majlis pada malam itu.

Kemudian,giliran presiden HISMAT(Himpunan Mahasiswa Islam Terengganu) pula memberikan ucapan.Ucapan lebih tertumpu kepada pengenalan tentang HISMAT dan program dan aktiviti yang dianjurkan oleh HISMAT.Antaranya kuliah bulanan, penyertaan jualan pasar malam di UIA, menyediakan tiket bas untuk balik kampung dan sebagainya.Amanah sebagai Presiden HISMAT UIA kali ini digalas oleh seorang lagi senior saya Abg Syawal.Entah mengapa, hampir keseluruhan Main Board HISMAT dipegang oleh Budak-budak Sheikh Malek.


Selepas itu, ucapan daripada Ustaz Hamid Jusoh yang begitu bersemangat sekali.Intonasi ucapan yang kadang-kadang tinggi dan rendah cukup menambat hati saya yang mendengar.Boleh dikatakan ucapan yang disampaikan cukup bernas dan bernilai.Banyak pengajaran yang boleh diambil.

Sebelum makan, diadakan lucky draw.Kemudian semua berjamu selera nasi lemak.Mungkin InsyaAllah kita semua anak Ganu boleh berjumpa lagi....

Lawat blog HISMAT :www.hismat.blogspot.com

0 comments: