Semalam usai solat zohor di surau mahalah Uthman, kelihatan kelibat Abang Shafirul, senior SHAMS di belakang saf.Saya mengambil peluang untuk bersalam dengannya dan terus sahaja bergegas untuk balik ke bilik.Tanpa disedari, Abang Shafirul mengekori di belakang dan menyentuh bahu saya.

"Malam ni,free dok,?,nak jemput ke program maaruf Club di experimental hall"Begitulah lebih kurangnya pertanyaan Abg Shafirul


"Ok, InsyaAllah,"Kerana merasakan 'free' pada malam hari, saya terus sahaja menyahut jemputan itu.


Saya memang sudah mengetahui lebih awal yang Maaruf Club akan mengadakan Mass Gathering pada 17hb malam.Setahu saya, 'Gathering' itu akan diadakan di Adm Lt 4.Maka saya menghantar satu mesej kepada Abg Shafirul untuk satu kepastian tentang 'venue' sebenar Mass Gathering Maaruf Club.


"Program malam ni kat experimental hall ke Lt 4,?"


"Program malam ni kat Lt4.Ph2, klu fre hujung minggu ni, nk ajk skali g journey of life ma'ruf club,kt g rehlah2 kt sg. pisang,nk?


Ingatkan soalan venue saja yang dijawab.Ada lagi jemputan lain.Hujung minggu ni, rasanya nak berehat saja,maka saya menolak pelawaan itu.


"Rehlah tu x p kot,"jawab saya seringkas mungkin dengan loghat ala-ala utara.

Usai sahaja solat Isyak di Masjid UIA, kira-kira dalam pukul 9.05 malam, saya bergegas ke Lt 4.Sampai saja di sana, bacaan Al-Quran sedang diperdengarkan,menandakan program sudah bermula.


"Rasanya dah terlewat aku ni,"saya bermonolog sendirian.


Usai sahaja 'Registration', saya memulakan langkah untuk masuk ke Lecture Theatre(Lt).Terkejut juga apabila melihat masih banyak ruang kosong yang belum terisi.Rupanya, saya masih dikalangan 'al-awalin'.(golongan yang terawal).



Mass Gathering kali ini telah menjemput Dr Majdan illyas sebagai Speaker yang memberikan tazkirah yang sarat dengan pengajaran dan teladan.Tazkirah berlatarkan tentang kisah Dua orang sahabat iaitu kalau tidak silap saya Saad bin Umair al-jumahi dan Khubaib....Rasanya lebih baik anda sendiri yang membelek buku sirah dan sejarah Islam untuk mengetahui lebih lanjut kisah kedua-dua orang sahabat ini.


Yang menariknya Dr Majdan Illyas ini merupakan Guru saya pada sem ini.Beliau mengajar subjek 'Islamic Aqidah'.Mungkin selepas ini, lebih banyak ilmu yang saya akan dapat melalui kelas beliau, InsyaAllah....





Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Ma'ruf Club sila lawati blog ini:




www.marufclub.blogspot.com

0 comments: