Alhamdulillah,syukur kepada Allah,akhirnya selesai juga Final Exam bagi first sem 08/09.Lega rasanya apabila semuanya berakhir.Usaha sudah, doa pun sudah,sekarang hanya perlu bertawakal kepada Zat Yang Agung.

Seperti biasalah final exam, apa yang dibaca tidak masuk.Yang dibaca, tidak ditanya, yang tidak dibaca itulah yang banyak ditanya.Apa nak buat begitu 'Sunnah Final Exam'.Soalan kadang-kadang tidak ada kaitan langsung dengan apa yang dipelajari di dalam kelas.

Semua soalan berbentuk objektif, yang setiap satunya bernilai 10-15 markah.Cuba bayangkan betapa penatnya otak perlu bekerja dan dikerah untuk memanjangkan jawapan, mengembangkan idea, agar 2 muka surat kertas jawapan terisi.Lebih teruk lagi 'biah' di dalam dewan yang sejuk, agak membebankan otak ini untuk mengeluarkan idea-idea yang bernas.

Inilah yang menyebabkan saya tidak mampu untuk 'istiqamah' menjaga bentuk tulisan.Ditambah lagi dengan masa yang tidak habis-habis mencemburui,menyebabkan saya terkejar-kejar untuk menjawab soalan.Namun Alhamdulillah, semua soalan dapat dijawab juga akhirnya.

Exam sudah, cutilah pulak.Lamanya cuti kali ni.Lebih kurang sebulan 2 minggu. Tak pernah lagi merasai nikmat cuti sebegini.Kalau di 'Matrik' cutinya hanya 2 atau 3 minggu.

InsyaAllah, saya akan cuba untuk 'update' blog yang sudah lama bersawang.

0 comments: