Fenomena Jahiliah bolehlah dibahagikan kepada dua bahagian: Jahiliah Ula(jahiliah yang berlaku pada zaman sebelum kebangkitan Rasulullah SAW) dan Jahiliah Muasiroh(jahiliah yang berlaku selepas zaman Rasulullah atau zaman sekarang).

Entry kali ini hanya ingin membicarakan serba sedikit tentang Jahiliah Ula sebagai tazkirah dan peringatan kepada diri saya sendiri khususnya dan masyarakat luar amnya.

Kedua-dua jenis jahiliah ini mempunyai persamaan dari segi umumnya tetapi berbeza bentuknya dalam beberapa keadaan.Ini disebabkan perubahan keadaan, masa, dan tempat yang melatari sesuatu jahiliah.


Sebagai pengenalannya,jahiliah Ula berlaku apabila akal manusia diselaputi dan diselebungi dengan khurafat, syirik, yang menyebabkan manusia bertuhankan hawa nafsu dan tuhan-tuhan selain Allah.

Bahkan tidak cukup dengan itu, akal juga tidak dipandu dengan ilmu-ilmu yang benar.Ilmu-ilmu yang mendekatkan manusia kepada Allah Tuhan Semesta Alam.Inilah bentuk jahiliah Ula(pertama) yang berlaku sebelum kebangkitan Rasulullah SAW.

Jahiliah Ula merebak apabila manusia telah merosakkan fungsi akal.Nikmat yang telah memuliakan manusia dan membezakan manusia daripada makhluk-makhluk Allah yang lain. Akal tidak lagi berfungsi untuk berfikir,merenung,memahami akan kebesaran Allah.

Sebaliknya kedudukan akal menjadi rendah,apabila manusia menyembah kayu yang kaku, batu yang pejal, membesar dan mengagung-agungkan pemimpin-pemimpin,mengambil tuhan selain daripada Allah.Akal tidak lagi menjadi neraca dalam membimbing manusia ke jalan yang benar.

Sebab berlakunya Jahiliah Ula.

1.Ketiadaan Rasul dan Anbiya Alaihimussolatu wassalam.

Jarak di antara kewafatan Nabi Isa AS dan kebangkitan Rasulullah SAW ialah 600 tahun lamanya.Tidak ada Rasul dan nabi yang diutuskan dalam masa tersebut.Bayangkan dalam tempoh yang sedemikian rupa, manusia tidak dibimbing dan diberi peringatan.Sudah tentu berlakunya banyak penyelewengan agama,sosial,ekonomi, dan lain-lain.

2.Penguasa dan Pemimpin Masyarakat.

Pemimpin dan penguasa pada masa itu melakukan banyak kezaliman dan penindasan terhadap rakyat mereka.Tidak cukup dengan itu, mereka dipuja dan disembah oleh pengikut-pengikut mereka.Buktinya dapat kita lihat daripada apa yang berlaku di Negara Rom,Parsi,China,dan India pada waktu itu.

3.Mengikut Hawa Nafsu dan Syahwat.

Apabila manusia bertuhankan hawa nafsu, manusia sanggup melakukan apa sahaja.Tidak ada lagi pertimbangan baik buruk,adil zalim, dan bersih kotor pada akal manusia.Jadilah manusia seperti binatang bahkan lebih teruk daripada itu.

4.Taqlid Buta yang berleluasa.

Manusia pada zaman itu, hanya mengikut sahaja apa yang telah mereka warisi daripada nenek moyang mereka.Mereka menerima bulat-bulat warisan peninggalan nenek moyang mereka sama ada ianya baik ataupun buruk.Inilah faktor yang menyebabkan Orang Arab Jahiliah tidak mahu beriman kepada Allah Tuhan yang satu.Beralasan, bahawa ajaran Islam bukanlah ajaran yang dating daripada nenek moyang mereka lantas mereka menolak dakwah Rasul secara mentah.

Bersambung InsyaAllah....

0 comments: