Kita Sering kali didedahkan dengan ungkapan atau pernyataan yang berbunyi:

"Kejayaan tidak akan dapat dihasilkan dengan mensia-siakan banyak perkara yang kita anggap remeh-temeh dan kecil".

Dalam erti kata yang lain, kejayaan tidak akan berhasil dengan kita hanya melakukan perkara yang kita anggap besar semata-mata, tetapi faktor kejayaan juga di tentukan oleh perkara kecil tadi.

Contohnya seorang pelajar tingkatan 5 yang akan menduduki SPM pada satu tahun.Dia berusaha bersungguh-sungguh untuk mengapai keputusan 12A dengan melakukan banyak latih tubi, menyertai study group, bertanyakan guru jika ada yang tidak difahami dan banyak lagi yang telah dilakukan.Semua perkara ini dianggap besar pada pandangannya.Namun pada hari peperiksaan tiba, dia lupa untuk membawa slip peperiksaan SPM yang dalam kepalanya, slip itu tidaklah penting mana.Hanya sekadar kertas yang tanpanya juga dia boleh menduduki SPM.Akhirnya dia gagal dalam SPM.

Begitulah juga konsepnya dalam ketaatan kita kepada Allah.Tidak dinamakan ketaatan hakiki, jikalau taat kita itu hanya dalam perkara yang kita anggap besar.Ketaatan juga mestilah pada perkara yang kita rasakan kecil.Kecil atau besar sesuatu ketaatan kepada Allah, semuanya ketaatan kepada Allah, tidak ada bezanya.

Pandangan manusia memang tidak sama dengan pandangan Allah.Seringkali, manusia memandang perkara yang besar perlu didahulukan dengan meninggalkan perkara pada pandangan mereka kecil.Besar atau kecil larangan Allah, ianya tetap larangan Allah.Besar atau kecil suruhan Allah, ianya tetap suruhan Allah.


Allah berfirman dalam Quran:


وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ

Dan kamu menyangka perkara itu kecil,padahal di sisi Allah itu sesuatu dosa besar.
(Surah AnNur ayat 15.)

"Ustaz, saya pakai baju kurung ni pun dah kira cukup baik,cuma tudung je tak pakai.Tuh, si minah tuh lagi teruk daripada saya, siap terkeluar lagi nampak pusat,"Luahan rasa tidak puas hati seorang pelajar perempuan yang telah 'ditangkap' ustaz sekolahnya ketika terserempak di Shopping Complex.

Ini hanya sebagai satu contoh sahaja di mana ramai wanita Islam pada hari ini menganggap perkara yang kecil di sisi mereka, tetapi sebenarnya besar di sisi Allah.Melabuhkan tudung dianggap perkara remeh sahaja, setelah tubuh di litupi dengan baju kurung yang labuh, sedangkan meninggalkan tudung samalah juga dengan pakaian nampak pusat.Kedua-duanya mendedahkan aurat.

"Aku tak nak pinjam pinjaman x tuh untuk biayai pembelajaran kat u nanti, riba tuh.1% pun riba juga, kan ko tahu,"Seorang mahasiswa meluahkan pandangannya kepada rakannya.
"Eh tak pe, kita anggap je ianya cas perkhidmatan,"Fatwa silap daripada seorang rakan yang bertindak sebagai penasihat.Riba walau sekecil mana sekalipun, ia tetap riba di sisi Allah, hukumnya tidak berubah.

"Ko, kalau tak nak perkara ni diketahui orang, pilihlah sama ada nak bagi aku upah atau rahsia ko terbongkar.Alah bukan banyak pun aku mintak,RM200je.,"Ujar seorang pekerja syarikat yang ingin membuli rakannya yang 'kantoi' dalam maksiat.

Memang benar RM200 tidak begitu besar jika dibandingkan dengan gaji bulanan seorang pegawai atasan sebuah syarikat, tetapi oleh kerana ianya maksiat, maka di sisi Allah ianya besar.Rasuah walau sedikit mana pun nilainya tetap haram di sisi Allah.

"Biarlah...apa yang nak dikisahkan, mereka tu budak-budak lagi, bukan tahu apa-apa pun.Tunggulah biar mereka besar sikit lagi,"Alasan seorang ibu yang membiarkan anaknya tidak solat walaupun usia anaknya sudah menjangkau 7 tahun.

Baginya isu mendidik atau membiasakan anak-anak yang berusia 7 tahun untuk solat adalah perkara yang kecil.Kehancuran bagi Umat ini bagi sesiapa yang menganggap urusan solat lima waktu itu adalah perkara kecil.

"Apa ni Man, kan ni bulan puasa..Hormatlah sikit.Agak-agak lah kalau pun ko nak keluar dengan awek ko pun."marah seorang sahabat yang 'thiqah' kepada sahabatnya.

Bagaimana manusia boleh sanggup bersusah payah menahan letih dan dahaga dalam bulan ramadhan, tetapi tewas dengan hawa nafsu sendiri.Mungkin baginya kecil sahaja soal 'couple ringan-ringan' tetapi besar di sisi Allah.

Ramadhan sebenar mendidik manusia supaya menjadi hamba Allah dalam semua perkara.Tunduk dan patuh kepadaNya pada semua perkara kecil mahupun besar.Allah menggunakan kalimah المتقون dalam Quran bagi menggambarkan betapa besarnya 'signifikan' taqwa dalam kehidupan manusia.Mudah-mudahan Ramadhan kali ini mampu sedikit sebanyak memberikan keinsafan bahawa sesuatu mungkin kecil di sisi kita, tetapi besar di sisi Allah.

0 comments: