Kita sering terlupa dengan peluang keemasan yang sedia terhidang di hadapan kita.Bahkan kita sentiasa memikirkan sesuatu yang begitu jauh daripada realiti yang ada sekarang.

"Aku rasalah, sem depan, aku nak mula study bersungguh-sungguh, kalau tak nahas aku dibuatnya,"Azam seorang student yang mula mengatur strategi baru untuk berjaya, walaupun hari peperiksaan menjelang masih berbaki 7 hari lagi.Namun dia mudah menyerah kalah dengan kelemahan dirinya sendiri.Alangkah baik, jika dia tahu bahawa dia masih boleh berjaya dengan keputusan yang baik kalau berusaha bersungguh-sungguh dalam masa 7 hari itu.

Begitulah kebiasaan sikap kita.Merenung dan memikirkan sesuatu yang tidak pasti dengan meninggalkan perkara sekarang yang sudah semestinya berlaku.

Kita sekarang betul-betul berada di penghujung Ramadhan.Walaupun di penghujung, tetapi masih lagi berbaki 4 hari.Masih banyak lagi amal ibadah, amal soleh yang boleh dilakukan, dan banyak lagi maksiat dan kemungkaran yang boleh kita tinggalkan.

Sempat lagi kita ingin menyahut beberapa seruan dan pesanan daripada Rasulullah SAW:

مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَه
ُ
Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dan amalan dosa, maka Allah SWT tidak akan memberikan ganjaran kesusahannya meninggalkan makan dan minumnya.
(Hadis riwayat Bukhari hadis no 1770, bab puasa, dalam kitab "sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dan amalan dosa dalam puasa. )


وَإِذَا كَانَ يَوْمُ صَوْمِ أَحَدِكُمْ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَصْخَبْ فَإِنْ
سَابَّهُ أَحَدٌ أو قَاتَلَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي امْرُؤٌ صَائِمٌ

Ketika hari salah seorang kamu berpuasa, janganlah dia berkata keji dan janganlah menjerit.Sekiranya seseorang mencercanya atau ingin menganggunya, hendaklah dia berkata: aku sedang berpuasa.
(Hadis riwayat Bukhari hadis no 1771, bab puasa, dalam kitab "adakah orang berpuasa berkata Aku berpuasa ketika dikeji.)


مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan dosanya yang telah dilakukan.

(Hadis riwayat Bukhari hadis no 37,bab puasa, dalam kitab puasa ramadhan penuh pengharapan dan iman.)

Dan banyak lagi pedoman Rasulullah SAW yang boleh kita lakukan.

Saya pernah mengungkapkan satu pernyataan:

'Bersungguh-sungguh lah beramal pada Bulan Ramadhan ni...walau sehingga terpaksa berlakon dalam beramal...Moga keluar dari madrasah Ramdhan kita tahu apalah erti ibadah kalau hanya berlakon'.

Berlakon dalam erti kata, apabila contohnya:

A: seorang yang tidak pernah solat berjemaah di masjid.

B: seorang yang tidak pernah menutup aurat.

C: seorang yang tidak pernah solat.

D: seorang yang sentiasa bercakap kotor.

Namun apabila memasuki bulan Ramadhan A,B,C,D meninggalkan semua 'rutin harian' mereka atas sebab Ramadhan, bukannya kerana Allah.Tetapi kita sebenarnya tidak boleh mudah mencemuh mereka.

Kita semua tahu bahawa Ramadhan ibarat sebuah 'Madrasah Jiwa', yang cukup ampuh sebenarnya untuk mengubah manusia yang tak terdidik selama 11 bulan.Mudah-mudahan didikan Ramadhan sebulan mampu memadamkan semua kekotoran dosa dan maksiat yang silam.

Jangan lafazkan cukuplah hanya disini, sekiranya masa dan kesempatan masih terlalu banyak terhidang di hadapan.

Moga-moga kita mendapat 'Husnul Khatimah' pada akhir Ramadhan nanti.


وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

Barangsiapa yang bersungguh-sungguh pada jalan kami, Kami akan tunjukkan pada nya jalan kami.Sesungguhnya Allah bersama orang yang berbuat kebaikan.

(Surah al-ankabut: ayat 69).

*Terjemahan Hadith daripada Kitab Ramadhan Bersama Rasulullah SAW..Untuk tempahan hubungi saya.

2 comments:

Lutfi said...

btul dh o

Al-Mufakkir Hamidi said...

Terima kasih atas entri yang memberansangkan ini. Sungguh bersemangat sekali !!!