Generasi hebat merupakan tajuk sebuah lagu yang dinyayikan oleh sekumpulan remaja.Mereka dilahirkan daripada rancangan realiti TV yang rencam.’status’ program ini memang tidak mendapat sijil halal.

Secara kasar atau zahirnya, saya merasakan seni kata dan lirik lagu ini amat baik dan tidak ada salahnya.Terlalu banyak perkara positif yang cuba ingin disampaikan melalui mesej lagu ini kepada para pendengar.

Namun persoalan yang timbul di sini apakah gambaran sebenar ‘generasi hebat’ yang ingin diketengahkan oleh pengubah lirik dan lagu ini.

Mungkin video klipnya boleh menceritakan segala-galanya tentang tafsiran sebenar maksud ‘generasi hebat’ yang difahami oleh mereka yang terlibat dalam menghasilkan lagu ini.

Melihat kepada video klip lagu ini.Kalau begitulah tafsiran dan fahaman mereka, mereka benar-benar silap.Tidak ada manfaat daripada sebuah lirik yang ‘positif’ tetapi cuba disampaikan mesejnya dalam bentuk sebegitu.Jelas sekali tafsirannya jauh menyimpang daripada petunjuk Allah dan Rasul.

GAMBARAN SEBENAR

Sebenarnya Rasulullah pernah memberitahu kepada kita semua akan perihal sebenar generasi hebat dalam sebuah hadisnya:

Sebaik-baik umatku ialah yang hidup pada kurunku, kemudian yang mengikuti zaman mereka dan kemudian yang mengikuti zaman mereka. Imran berkata: Saya tidak ingat sama ada (Nabi shallallahu 'alaihi wasallam) menyebut 2 atau 3 kurun selepasnya.(Riwayat Bukhari).

Jelas daripada hadis ini bahawa generasi hebat itu ialah generasi 3 kurun pertama dalam tahun hijrah.Mereka ialah generasi sahabat nabi, tabiin, tabi’ tabiin(pengikut tabiin), sebaik-baik generasi yang tidak ‘patah tumbuh hilang berganti’.Di mana akan kita mencari pengganti kepada sebuah generasi hebat yang diakui Rasulullah SAW ini.

Apa yang memungkinkan generasi selepas 3 generasi hebat ini untuk turut sama menjadi hebat ialah hanya dengan mengikut jejak langkah mereka, cara hidup mereka di dalam semua aspek kehidupan.

Kita sebenarnya perlu mengkaji dan mendedahkan kepada generasi kita yang ada pada hari ini dengan sejarah keunggulan generasi hebat ini.

Basahkan bibir kita dengan menyebut -nyebut nama mereka dan ‘perturunkan dan wariskan’ kepada generasi kita bukti dan cerita menarik yang begitu banyak yang telah dilakar oleh generasi hebat ini.

Kita tidak menafikan bahawa zaman mereka amat berbeza sekali dengan zaman kita. Generasi kita sekarang hidup di zaman sudah ada yang ke ‘Angkasa raya’, segala maklumat ada di hujung jari, dan segala-galanya serba canggih.

PANDANG KE HADAPAN

Menoleh ke belakang untuk berada pada zaman mereka bukan langkah yang digemari oleh banyak pihak.Hakikatnya kita menginginkan ‘cara dan nilai kehidupan mereka’ diterjemahkan dalam kehidupan seharian generasi kita yang ada.Apa kata, mari kita belajar daripada mereka,generasi hebat yang sebenarnya.

“Oh Tuhan, indahnya kehidupan jika ianya menjadi kenyataan,”.

Teramat baik jika kita mengingatkan generasi yang ada pada hari ini dengan sebahagian arahan Rasulullah SAW yang membolehkan mereka mengembalikan semula ‘realiti generasi hebat ini’ pada hari ini.

"Sesungguhnya orang-orang yang masih hidup di antara kamu akan menyaksikan perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang kepada sunnahku dan dan sunnah Khalifah Ar-Rasyiddin Al-Mahdiyyin yang beroleh petunjuk ( daripada Allah ) dan gigitlah ia dengan gigi geraham kamu ( berpegang teguh dengannya dan jangan dilepaskan sunnah-sunnah itu )……(Riwayat Abu daud dan Tirmizi)."

Generasi Hebat-Merekalah Juara sebenarnya..

0 comments: