Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya juga menghadirkan diri ke walimatul urus saudara Mawardi dan isteri Balqis, di Chenderung Balai(CB), Teluk Intan.Walaupun sebenarnya ada beberapa halangan atau ujian (tidak sehebat dan sebesar mana pun dengan ujian mereka yang lain) yang menyebabkan perjalanan ke rumah pengantin hampir tidak menjadi kenyataan.

SEMINGGU SEBELUM

Seminggu sebelum walimah saya mendapat kad jemputan secara langsung daripada tangan saudara Mawardi ketika kami secara kebetulan berjumpa di Bangunan IRK(Islamic Revealed Knowledge-Ilmu Wahyu) usai solai Jumaat di Masjid UIAM.

Keluar daripada kawasan ‘parking’ ‘motor’, saya terpandang saudara Mawardi yang seolah-olah mengisyaratkan sesuatu ke arah saya.Saya tidak begitu ‘hiraukannya sangat’ dengan sangkaan, mungkin dia mencari orang lain.

Keadaan yang sesak menyebabkan semua ‘motor’ terpaksa ‘beratur’ untuk keluar.Saya pula sedang menunggu seorang teman untuk balik bersama.Tiba-tiba terdengar suara dari belakang memanggil:

“Izzuddin,Izzuddin,”

Saya berpaling ke belakang.Memang sah suara Mawardi, dan saya terus meluru ke arahnya.Sekeping kad walimah yang bersampul putih dihulurkan tanda jemputan undangan datang.Satu 6hb di Perak dan satu lagi 16hb di Terengganu.

“12hb? exam lagi, mungkin tak dapat pergi lah,”saya berterus terang.

“Kalau nak balik Terengganu sama dengan ana, kereta ana kosong,”alternatif yang diberikan untuk hadir kenduri di Terengganu.

“Perak tu, dalam 2 jam setengah sampai lah,”Dia memberikan ‘isyarat’ yang ke Perak lebih dekat.

Selepas bersalam, saya meninggalkan Mawardi dengan semangat untuk ke Teluk Intan.Mengikut resmi ayah, kalau dijemput sendiri oleh tuan punya majlis, ‘jawabnya’ memang kena pergi.

BEBERAPA BULAN YANG LALU

Jujurnya saya berasa bersalah sebelum ini tidak hadir, apabila dijemput sendiri oleh Mawardi ke majlis akad nikahnya di Perak beberapa bulan yang lalu.

Usai satu kelas ‘Ijtihad wa Ifta(Ijtihad dan fatwa),

“Ana nak jemput anta, akad nikah ana,” Mawardi bersuara.

“Kat mana?Gong badak ke?,”saya bertanya dengan selambanya.Gong Badak,Terengganu ialah lokasi rumah Mawardi.Saya tidak menyangka dan tidak mengetahui yang Mawardi nak berkahwin dengan Orang Perak.

“Tak,Perak.Kalau nak pergi, ana nak sewa rumah,”Beria-ria ajakan Mawardi.

“Kalau Perak, tak pergi kot,”Saya tanpa berfikir panjang ‘mengundurkan diri’.

“Ok, tak apa lah,”Mawardi menerima ‘pengunduran’ saya.

Kekesalan ini, saya ubati dengan menghadiahkan 2 buah buku Ustaz Hasrizal ‘Aku Terima Nikahnya’ dan ‘Bercinta Sampai Syurga’ kepada Mawardi sebagai ucapan tahniah atas pernikahan dia dan Balqis.

MEMANG NAK PERGI

Dua hari selepas itu, ahad, saya menghantar ‘mesej’ kepada Mawardi bertanyakan kos minyak dan tol untuk ke Chenderung Balai.

“Myvi minyak dan Tol dari UIA ke Chenderung Balai berapa?,”Myvi pilihan pertama saya untuk ke sana.

“Rm20-30 sekali pergi,”Anggaran Mawardi

“Tol plak, RM19.30,”jumlah yang tepat berbanding dengan minyak tadi.

“Pergi dan balik ke,?”saya inginkan kepastian.

“Gi sj. :)” balas Mawardi dengan senyuman di sana.

Senyuman Mawardi pada mesejnya saya balas dengan hati yang ‘berbunga’ untuk ke CB.

ANTARA DOA DAN HARAPAN

Pada awalnya, saya menjangkakan boleh ke CB dengan Myvi yang dipinjam dari seorang ‘sister’ senior IRK, memandangkan sebelum ini mudah sahaja ‘urusan pinjamannya’.Namun untuk kali ini, urusannya menjadi sedikit ‘rumit’ memandangkan CB jauh dari UIA.Harapan hanya tinggal harapan dan saya memahami situasi ‘sister’ itu dan menerimanya dengan hati yang terbuka.

Saya menadah tangan berdoa dan menggunakan waktu sujud untuk memohon supaya hajat ke CB tercapai jua hendaknya.

“Ya Allah, sampaikan jugak aku ke rumah Mawardi.,”sebahagian doa saya.

Doa,doa juga,tetapi usaha kena teruskan juga mencari kereta untuk ke CB.Dengan masa yang semakin suntuk dan tidak menentu, saya bercadang untuk menyewa kereta yang ada dalam UIA sebagai ‘back up’ plan.

Saya ‘deal’ dengan 4 orang tuan empunya kereta, dan rata-ratanya meletakkan harga RM70 untuk setengah hari, belum masuk minyak dan tol lagi.Jika dicampur semuanya, memang kosnya agak tinggi.

Jika begini keadaannya, saya merasakan mustahil untuk ke CB.

“Nampak gayanya, doa aku tidak dimakbulkan kali ini,”Saya bermonolog sendirian.

Saya berasa resah lagi apabila Mawardi menghantar jemputan melalui SMS pula kali ini:

“Salam.Dijemput datang ke walimah urus saya,Mawardi & Balqis.6 Jun d Perak, 12jun d k.tganu.Peta perak http://amawardee.com/mapbalqis.jpg. Peta k.tganu http://amawardee.com/mapmawardi.jpg. Semoga khadiran anda akan memeriahkan lg majlis.”

Tetapi saya tetap berusaha mencari kereta kerana jauh di sudut hati ini, saya nak ‘jugak’ sampai ke CB.

Saya cuba ‘mesej’ beberapa orang teman IRK yang sama ‘batch’ Mawardi.Manalah tahu ‘kot-kot’ mereka nak ke CB juga.2 orang mengundurkan diri untuk ke sana sementara seorang lagi lambat membalas mesej saya.

“Salam.Sape batch ko yang g kenduri Mawardi?,”bunyi mesej saya.

“Ws, ko g ngn sape?,” mesej saya tadi akhirnya dijawab walaupun lambat.

“Aku cadang nak g dengan>>>>,>>>>,>>>>.tapi kete tak da,”Saya cuba meraih simpati

“Erm..oo..aku xcnfirm lagi.. nati aku bgtau,”Dia pula yang tidak pasti lagi

“Ko kalu g,g dgn moto ke?,”saya cuba mencerahkan keadaan.

“Kete la..tp kne tong2 tol ngn mnyk la..huhu,”jawabnya sambil menguntum ‘senyuman maya’.

“Kalu minyak n tol..aku support..,”Saya cuba memberikan sokongan.

“Nak g prk ke ganu.?”Dua jamuan yangmenyebabkan dia menginginkan sebuah kesahihan.

“Ganu aku ada exam.”Alasan saya

“Oo..ok..esok kte g..InsyaAllah”.Saya gembira bukan kepalang mendengarnya.

“Iswara dengan Myvi minyak sama ke,?”tanya saya untuk rancang ‘badget’.

“Aku bwk Honda,”Kereta lain pula yang akan digunakan.

“Aku support RM100 je, yang lbh kena collect lah,”Saya mengangkat tangan menyerah diri takut-takut budget lari.

“Ok2,Honda jimat,”Dia cuba menenangkan keadaan.


Alhamdulillah akhirnya doa saya dimakbulkan juga, lebih manis lagi, apabila kereta lain yang diminta, kereta lain yang jauh lebih ‘istimewa’ dibagi-Nya.Bermula dengan Myvi,kemudiannya Iswara,Viva,dan akhir sekali Honda.Alhamdulillah Thumma Alhamdulillah.


SUPPORT,MEMBERI AKAN DAPAT HASILNYA.

Alhamdulillah, dengan izinNya saya dapat ‘support’ sbhgn besar ‘safar’ kali ini pertamanya rancangan hanya untuk ke CB, tetapi ‘lajak’ sampai ke ‘Ipoh’.

Jumlahnya agak besar, ditambah lagi berada di hujung ‘short sem’.Tetapi kerana saya begitu teruja untuk ke CB, saya hulurkan segala-galanya untuk memberi.

Beraqidah lah bahawa setiap apa yang dibelanjakan untuk sesuatu perkara yang baik, pasti akan ada sesuatu yang menanti si pemberi sama ad di ‘sini’ atau ‘di sana’.

Apatah lagi apa yang ada digunakan untuk menyahut seruan nabi kita:

“Jika salah seorang dari kamu diundang menghadiri acara walimah, maka datangilah!”(hadith riwayat Bukhari dan Muslim dan lain-lain).

LAJAK SAMPAI IPOH.

Ketika dalam perjalanan pulang dari kenduri, semua ‘ahli kourum’ sepakat untuk ‘singgah’ sebentar rumah seorang teman di Ipoh.

Kami sampai lebih kurang pukul 5 petang,dan solat jama taakhir di sana.Rezeki kami cukup murah pada petang itu, apabila kami dijamu dengan Mee Hailam oleh tuan rumah yang ternyata ramah dan mesra.Sebelum itu kami dihidangkan kuih-muih dan secangkir teh panas.

Terima kasih diucapkan kepada tuan rumah atas semua layanan yang diberikan.Kehadiran kami mudah-mudahan membawa berkat dan pahala kepada tuan rumah sekeluarga.

Memulakan perjalanan pulang pukul 7.00 petang dan Alhamdulillah selamat sampai di UIA pukul 10.40 malam dengan ucapan Aaibun Taaibun li Rabbina Hamidun.

Walimah Mawardi –Sesungguhnya aku Menghargai Nilai sebuah kehidupan.

Ku menulis bukan untuk memberitahu diri ini baik,

Ku menulis hanya untuk memberitahu diri ini dan kamu supaya menjadi baik.

0 comments: