Balik dari kelas petang semalam, lebih kurang pukul 4.25 petang, satu mesej yang masuk ke peti ‘inbox’ hanset saya.Mesej yang meluruhkan hati itu berbunyi begini:

“Salam.Pls 4ward sms ini asap kpd sramai kwn yg ada.!-Dr ketua misi LL4G-Malaysia, Tn. Hj Noorazman: Kami sdg berada di pengairan Gaza, dlm jam 4.30ptg (waktu M’sia) kami akan berdepan dgn kapal Israel.Pasukan konvoi LL4G Malaysia dan Indonesia diberi amanah utk mnjga kslmtn kapal konvoi.Dijgkakan komando Israel akn turun ke kpl melalui helicopter dan cuba merampas kpl konvoi tersebut.Mohon doa n solat hajat dr semua muslim.Takbir! ”.

Mesej ini mungkin betul, mungkin juga salah, tetapi bagi mereka yang mengikuti perkembangan berita konvoi kemanusiaan LL4G, keberangkalian mesej ini benar adalah tinggi.

Sesiapa sahaja yang mendapat mesej ini, pasti akan marah.Dengan perasaan yang amat marah dan emosi yang tidak stabil, saya ‘forward’kan mesej ini kepada beberapa teman untuk berkongsi tentang perkembangan terkini yang berlaku ke atas konvoi ini.

Beberapa minit kemudian, seorang teman membalas mesej saya tadi:

“Terkini- 16 syahid, 50 cedera, nasib relawan Malaysia msih x dketahui..kapal y dinaiki mreka sudah drampas dan dibawa ke wilayah Israel.”

TIADA KEMANUSIAAN

Saya berfikir, kalau benarlah mesej ini, ternyata bangsa Yahudi zionis merupakan bangsa memang tiada perikemanusiaan langsung.Apa jenis manusia Yahudi ini.Jiwa dan naluri mereka kosong daripada nilai kemanusiaan, bahkan mereka sebenarnya memang tiada perasaan kemanusiaan walau sekelumit pun.

Konvoi kemanusiaan LL4G yang datang dengan perasaan penuh harapan untuk menyampaikan bantuan kepada mangsa kekejaman Yahudi zionis,dalam suasana yang harmoni, dipaksa berpatah balik jika menginginkan sesuatu yang buruk tidak berlaku.

Maha suci Allah, yang menguatkan iman peserta konvoi ini.Mereka tidak berganjak daripada seribu langkah yang telah dimulakan.Bahkan sejak daripada awal lagi mereka telah mengetahui semua risiko yang bakal hadapi.

Ironinya,apabila berdepan dengan isu ini, kedengaran juga suara sumbang sesetengah pihak yang mencemuh usaha yang dilakukan oleh peserta konvoi ini.

CEMUHAN MEREKA

“Dah tahu dah, memang misi ni tidak akan berjaya, yang pergi jugak tu sapa suruh,”lebih kurang bunyinya cemuhan mereka.

Cemuhan mereka ini, secara zahirnya memang ada benarnya.Kekuatan Israel jauh lebih besar daripada apa yang Umat kita ada.Jika difikirkan secara logiknya Mustahil mereka yang lemah akan Berjaya mengatasi mereka yang lebih kuat.Sunnatullah(Hukum Alam) memang mengakui hakikat itu.Namun segala-galanya terletak pada kekuasaan Allah, dan kebesaranNya untuk memenangkan mana-mana pihak.Percaturan dan kekuasaan Allah itulah yang terbaik.Kita beriman dengan segala apa yang telah ditetapkan oleh Allah.

TIDAK DUDUK DIAM

Lemah tidak bermakna kita harus berdiam diri begitu sahaja, tanpa melakukan sesuatu untuk mengubah keadaan yang sedemikian perit.Saudara-saudara kita di Palestin yang telah di ‘godam’ begitu teruk harus dan berhak mendapat pembelaan yang sewajarnya.
Matlamat konvoi ini murni sekali.Menyalahkan mereka seratus peratus adalah suatu tindakan yang tidak bijak.

Apa yang kita boleh belajar daripada serangan ini ialah kita mesti berusaha meningkatkan kekuatan umat ini dalam semua aspek, walaupun kita tahu, musuh kita 100 kali lebih terkedepan dalam semua perkara.Ianya mungkin lambat untuk kita melihat hasilnya, tetapi lebih baik daripada kita tidak melakukan apa-apa.

Kita perlu menyuntik kesedaran generasi yang ada sekarang supaya meraka selalu peka dengan isu yang berkait dengan agama dan kemanusiaan, yang berlaku di bumi Palestin.Sebagaiman yahudi zionis menyuntik racun kebencian dan benih pemusuhan sejak kecil lagi kepada generasi mereka terhadap Orang Islam di Palestin, kita juga sepatutnya menanam benih-benih semangat islah dan jihad ke dalam naluri-naluri bersih generasi kita sejak awal lagi.

Dalam masa yang sama kita beriman dengan firman Allah Taala:

Dan sesungguhnya mereka telah menjalankan rancangan jahat mereka (untuk menentang Islam), sedang di sisi Allah ada balasan bagi rancangan jahat mereka, walau rancangan jahat mereka itu, dapat melenyapkan gunung-ganang sekalipun.(Surah Ibrahim:ayat 46).

DOA KITA

Kita mendoakan mereka yang terkorban dalam konvoi kali mendapat kedudukan yang terbaik di sisi Allah Taala.

Kita mendoakan mereka yang cedera parah sembuh pulih sedia kala, untuk terus meneruskan langkah melakukan sesuatu untuk Umat ini.

Kita berdoa supaya kita sentiasa bersama dengan saudara-saudara kita di Palestin sana.

Kita berdoa supaya musuh dihancurkan sehancurnya...

Wahai Kera Yang Hina,Laknat Allah ke atas kamu...

0 comments: