Bersempena dengan musim siswa-siswi mendaftarkan diri di institusi pengajian tinggi(IPT) dalam negara kali ini, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengajak semua untuk menjauhi sebarang bentuk pinjaman pelajaran yang tidak syarie, berbentuk ribawi, dan ada padanya syubhah.

Sememangnya kita tidak dapat menafikan lagi bahawa pembelajaran di peringkat IPT bukannya percuma, malah banyak wang yang diperlukan bagi menampung kehidupan di kampus seperti yuran pengajian, kos buku, kos sara hidup, dan lain-lain lagi.

Adat kata, mereka yang tidak berkemampuan, memang tidak dapat menjejakkan kaki ke IPT.Namun, terdapat pelbagai institusi yang boleh membantu menyelesaikan ‘masalah ini’ dengan menawarkan pinjaman untuk sepanjang tempoh pengajian di IPT.Ini membolehkan siswa dan siswi ke IPT.Beban yang ditanggung oleh mereka yang layak ke menara gading menjadi ringan.

Sama ada kita sedar ataupun tidak, pelbagai institusi ini akan mengenakan pinjaman yang berbeza bentuk dan sistemnya.Lain institusi lain pula sistemnya, sama ada sistem itu syarie ,patuh syariah ataupun tidak.

Sistem yang tidak patuh kepada syariah, ringkasnya ialah:

1-Sistem di mana mereka mengenakan riba(Pinjam RM10 dibayar pada waktu pembayaran dengan RM15) terhadap jumlah asal yang dipinjam.

2-Setiap perkhidmatan akan ada kos yang digunakan untuk menyempurnakan proses permohonan dan kelulusan pinjaman tersebut.Kos ini dinamakan kos perkhidmatan.Sistem yang patuh syariah ialah sistem yang menggunakan kos yang sebenarnya dan bukannya berdasarkan peratus yang telah ditetapkan daripada awal, yang mungkin lebih daripada kos yang sebenar.

Maklumat tentangnya boleh dibaca di sini:


http://www.zaharuddin.net/content/view/531/93/

Penting sebenarnya bagi siswa-siswi mengetahui akan perkara ini.Bagi saya ianya melibatkan masa depan siswa-siswi.Ianya bukannya isu sampingan, tetapi merupakan isu pokok yang perlu difahami oleh setiap mahasiswa dan mahasiswi.

Walaupun sebenarnya isu ini masih lagi diperbincangkan dan tidak ada persepakatan di kalangan ‘scholar’ di Malaysia.

Maklumat tentangnya boleh dibaca di sini:

http://www.zaharudddin.net/content/view/859/72/

Namun mengambil sikap berhati-hati dan berwaspada amatlah baik dalam hal ini.Lagipun,ruang untuk mendapatkan biasiswa sedia terhidang untuk kita semua.Mengapa hendak dilepaskan peluang keemasan yang ada di depan mata kita semua.

ALTERNATIFNYA:

Alternatif dalam hal yang syubhah atau masih tidak ada persepakatan ini, saya mengesyorkan pilihan ini kepada semua:

http://esilav2.jpa.gov.my/online_progs/pidn/index.php?menu=1

Saya kira inilah alternatif yang termudah yang boleh dimohon oleh semua yang layak.Temuduga tidak diadakan,dan kelulusan permohonan bergantung kepada ‘cukup syarat ataupun tidak’. Cuma kita perlu kepada sedikit usaha atau usaha luar biasa bagi memastikan syarat yang diletakkan berjaya kita penuhi.

Sebenarnya banyak lagi alternatif lain yang boleh diusahakan seperti zakat, dan biasiswa daripada institusi yang lain.Tetapi jika ditanya saya biasiswa yang mana pilihan saya, inilah jawapannya.Tambahan pula, bagi pelajar pengajian Islam sukar sebenarnya untuk mencari institusi yang lain, yang menawarkan biasiswa kepada pelajar pengajian Islam seperti saya.

CERITA SAYA.

Memang sukar sebenarnya untuk mendapatkan biasiswa oleh mana-mana pihak.Syarat yang dikenakan cukup ketat, terutamanya ‘pointer’ yang layak memohon mestilah 3.3 @ke atas.

Sejak mula mendaftarkan diri di Matrikulasi UIA(sekarang Pusat Asasi UIA), saya mula berazam untuk bebas daripada cengkaman pinjaman pelajaran yang tidak syarie.Jalan dan likunya bukannya mudah.Segala-galanya, saya korbankan dalam usaha mendapatkan biasiswa.

Saya sebenarnya mempunyai tabiat yang agak pelik, saya tidak mampu untuk melakukan banyak perkara dalam satu-satu masa.Jika saya melakukan kerja A sebagai contohnya, saya akan terus komited dan bersemangat sehingga lupa dan mengabaikan kerja B yang dalam masa yang sama juga amat penting.Kalau saya sudah terlibat dalam sesuatu program, saya lupa untuk ‘study’ bagi ‘exam’ yang akan datang.

Ketika di Tingkatan 5 dulu, inilah tabiat pelik saya apabila terlalu memikirkan segala-galanya tentang ‘Pengawas’,menyebabkan keputusan SPM 2005 saya hanya baik sahaja dan terendah berbanding teman-teman sekelas yang lain.Faktor tidak minat dengan aliran sains juga menyebabkan saya tidak begitu fokus dengan apa yang dipelajari, ditambah pula dengan tabiat pelik saya tadi.

Masuk ‘Matrik’, saya memang mengakui kelemahan saya dengan tabiat pelik ini.Saya berazam untuk belajar daripada kesilapan yang lalu.Saya mengatakan kepada diri sendiri,

“Kalau nak biasiswa ini, kenalah ‘puasa’ daripada terlibat dengan sebarang aktiviti yang tidak berkenaan.”Minda, saya asak dengan mentaliti sebegitu.

Atas sebab inilah, saya menolak jawatan dalam ‘mainboard’ Kelab PERKIM Matrik UIA suatu ketika dahulu.Berpeluh juga sebenarnya mencari alas an bagi menyakinkan ‘senior’ tersebut yang saya sebenarnya tidak layak dengan jawatan tersebut.Akhirnya dia akur dan menghormati pendirian saya.Maafkan lah saya wahai ‘senior’.

Alhamdulillah, saya mampu untuk mengekalkan ‘pointer’(layak untuk ‘apply biasiswa’) saya hingga ke akhir semester di Matrik UIA.Walaupun jauh di sudut hati, saya agak cemburu dengan penglibatan teman-teman dalam banyak proram dan kegiatan di Matrik UIA.Beberapa agenda dakwah terpaksa saya tinggalkan sehingga ada juga teman yang ‘memerli’ saya.

“Jangan tengok sahaja,ubahlah,”Kata dia yang menginginkan saya turun padang ke tengah lapangan masyarakat kerana melihat saya ‘berkurung’ di bilik sahaja untuk menelaah buku.

Saya hanya mampu sabar, dan saya yakin jalan yang saya tempuh ini betul.Walau apa pun yang dikatakan, mereka sebenarnya tidak mengetahui apa yang saya rasa.

Alternatif Lain

Memang pilihan utama saya ‘biasiswa JPA’, tetapi dalam masa yang sama saya juga terpaksa membuat ‘back up plan’.Manalah tahu, permohonan ditolak dan saya tidak layak untuk mendapat biasiswa JPA.

MAIWP

Untuk itu, saya dan beberapa orang teman pergi sendiri ke Bangunan Majlis Agama Islam Wilayah persekutuan di Kampung Baru untuk memohon biasiswa tajaan MAIWP.Malangnya, kami tidak layak.

“Biasiswa ini hanya untuk mereka yang lahir di Wilayah sahaja,”Kata pegawai di kaunter.

“Tapi iklan dalam Surat khabar tulis,terbuka kepada sesiapa sahaja rakyat Malaysia,”Kami cuba ‘argue’.

“Ooo..itu dulu, sekarang kami dah ubah syarat,”Jawapan yang mengecewakan kami.
Kami meninggalkan bangunan MAIWP dengan perasaan kecewa.

MARA

Pinjaman boleh ubah ditawarkan oleh MARA.Seorang teman menelefon pejabat MARA untuk bertanya serba sedikit ‘info’ tentang pinjaman tersebut.Jawapan pihak MARA juga mengecewakan kami.

“Kami hanya menawarkan pinjaman boleh ubah ini kepada pelajar Ijazah Institusi pelajaran MARA dan pengajian peringkat master,”Untungnya mereka yang belajar di institusi MARA.

Tiada apa yang boleh saya lakukan lagi selepas itu,melainkan menadah tangan, berdoa agar Allah meluluskan permohonan biasiswa JPA saya.

Semester pertama di UIA Gombak, Alhamdulillah saya menggunakan duit bulanan pemberian mak dan ayah.Pengorbanan mereka, saya amat hargainya.

Alhamdulillah,akhirnya permohonan biasiswa saya diluluskan, dan duit dimasukkan pada semester kedua saya di UIA Gombak…

Biasiswa..Ooo..Biasiswa..Silalah Mohon..

2 comments:

Mutiara Naga said...

Info Yang bagus. Sedikit saya hendak kongsikan. Sekiranya ada diantara anda sedang mencari-cari biasiswa atau pinjaman. Usah risau dan kecewa, anda boleh dapatkan 40 Biasiswa 'Low Profile' di link ini >> Senarai Lubuk Biasiswa.

StudeNt_BloggEr said...

dapat biasiswa apa? JPA?