Alhamdulillah, saya berkesempatan untuk turut serta dalam kursus pemantapan sahsiah pelajar Tingkatan 3 2010 SHAMS(SMKA SHEIKH ABDUL MALEK,KTRG) 2010 pada 1 Julai hingga 3 Julai yang lepas sebagai salah seorang daripada fasilitator program.

Walaupun sebenarnya, sumbangan saya dalam kursus ini hanyalah ‘habuk atau debu’ sahaja jika ingin dibandingkan dengan teman-teman yang lain.

Kunjungan ke SHAMS kali ini, suka untuk saya namakannya sebagai Episod Sireh Pulang Ke Gagang kerana sudah lama sebenarnya saya tidak ‘beraktiviti’ sejak keluar dari SHAMS 2005, 5 tahun yang lalu.

Mungkin atas sebab tertentu, saya lebih mengambil sikap ‘pasif’ untuk ‘turun’ padang ke SHAMS.Tempat jatuh lagi di kenang, inikan pula sekolah sendiri yang banyak meninggalkan pahit dan manis dalam hidup ini, sudah pasti SHAMS sentiasa dekat di hati.

Saya menyertai kursus ini hanya secara kebetulan sahaja, apabila seorang teman,Saufi mengajak untuk turut serta dalam program ini sebagai fasilitator.Sebut sahaja perkataan fasilitator, saya agak keberatan untuk menyertainya, memandangkan saya tidak berpengalaman menjadi fasilitator sebelum ini.

Fasilitator,kebiasaannya bertindak sebagai pemudah bicara dalam mana-mana program motivasi.Yang lemahnya, saya sebenarnya tidak berapa minat dengan program motivasi.

Sebab itu lah saya tidak suka jadi fasilitator.Saya lebih minat program tarbiah dalam versi yang lain. Untuk memotivasikan seseorang bukannya mudah. Namun setelah diyakinkan oleh Saufi, kerja dan tugasnya mudah, saya memenuhi ajakan Saufi.

Slot yang dikendalikan oleh Fasilitator tertumpu pada aktiviti riadah, muhasabah diri, dan 'konklusi program'.









Program selama tiga hari ini lebih berbentuk pengisian dan ceramah yang disampaikan oleh beberapa orang guru SHAMS:


Ustaz Muhammad Bin Harun-Ustaz Syariah Islamiah yang cara pengajarannya bersahaja, tetapi padat dengan pengajaran.Moga Allah memanjangkan umur ustaz dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…



Cikgu Aminah Awang-guru BM yang selalu menyelitkan elemen nasihat dan tazkirah dalam pengajarannya.Moga Allah memanjangkan umur Cikgu dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…


Cikgu Abdul Rahman-Cg Man kaunselor SHAMS yang pada zaman saya, bergandingan dengan Almarhumah Ustazah Fatimah Chik memberikan motivasi kecemerlangan kepada warga SHAMS.Sekarang Uban memenuhi kepala Cg Man, agaknya kerana terlalu kerap memikirkan tentang sahsiah pelajar SHAMS.Moga Allah memanjangkan umur Cikgu dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…


‘Public Figure’

Ada beberapa orang yang saya boleh gelarkan mereka sebagai ‘public figure’ terlibat dalam menjayakan slot pengisian kali ini.

Ustaz Mustafa Kamal



Saya agak teruja sebenarnya, apabila mendapat tahu kuliah maghrib hari pertama akan disampaikan oleh Ustaz Mustaffa Kamal Bin Hamzah(Alhamdulillah saya telah mengenali ust Mustaffa Kamal sejak beliau mula membaca Kitab Maui’zotul Mukminin di Masjid Ladang).

Ceramah ustaz lebih tertumpu kepada tujuan kehidupan kita di dunia ini.Saya cuba merakam ceramah yang disampaikan oleh ustaz, namun rezeki tidak ada, apabila bateri kamera habis, rakamannya tidak di ‘save’. Moga Allah memanjangkan umur ustaz dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…

Ustaz Abdul Alim Zakaria



Sesiapa yang selalu mendengar nasyid kumpulan ‘shoutul amal’ pasti kenal dengan Ustaz Abdul Alim yang ketika itu masih lagi kecil mendendangkan lagu seperti guruku dan lain-lain.Saya sempat berbual dengan ustaz tentang perkembangan ustaz di Akademi Quran (AQ);

‘Balik cuti ke ust,?’Saya membuka topik perbualan.

“Aah cuti,,.”Jawapan ustaz dalam keadaan tersenyum.

“Dah AQ macam mana?”Tanya saya yang kehairanan kenapa ust di Terengganu sedangkan AQ tak habis lagi.

“Seb..seb..Sebenarnya..ana keluar dah,”agak keberatan dan malu-malu ustaz menjawab soalan saya.

“Episod minggu ni ke?,”saya inginkan kepastian.

“Bukan..bukan..episod minggu depan,”

Moga Allah memanjangkan umur ustaz dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…


Ustaz Rosdi



Seorang lagi, ialah Ustaz Rosdi(sekarang sudah mengajar di SMAASZA Batu buruk,zaman saya di SHAMS dulu, ustaz mengajar di sebuah sekolah di Besut), suami kepada Ustazah Rokiah Hasan.Secara jujurnya, saya merasakan bahawa Allah memang telah menganugerahkan pasangan ideal suami isteri ini kepada kita untuk mentarbiah generasi Islami.


Sumbangan Ustazah

Sebut sahaja nama Ustazah Rokiah Hasan, pasti semua warga SHAMS kenal, walaupun suaranya begitu lantang dan kuat ketika mengajar Bahasa Arab dan menegur kesalahan pelajar, namun hatinya baik dan ikhlas.

Ketegasannya itu tidak sedikit pun menjauhkan pelajar daripadanya, sebaliknya beliau terus dihormati dan disegani oleh semua pelajar SHAMS.

Teringat pula, kenangan mendapat didikan langsung daripada ustazah ketika kami ‘exco Badan Pengawas Disiplin Sekolah(BPDS) merancang untuk mengubah bentuk ‘usrah’ BPDS yang terasa begitu kaku dan lemah tidak bermaya ketika itu.

Idea ustazah untuk mengadakan ‘diskusi buku’ telah mula mengubah suasana ‘usrah BPDS’.Walhasilnya, sebuah kitab arab kecil nipis(tajuknya saya dah tak ingat..’Jilul Jadid kalau tak silap) berjaya ‘dibedah oleh tiga orang pendiskusi Ustazah Rokiah Hasan sendiri,Ustazah Hamidah, dan Ustaz Aribah Awang.Selepas daripada itu, Usrah BPDS terus mendapat kelainan.

Kalau sebelum itu, usrah lebih tertumpu kepada pengisian daripada exco ataupun senior BDPS dan perbincangan isu berbangkit dan masalah yang berlaku dalam sekolah, tetapi tidak sekarang.Usrah telah bertukar menjadi majlis ilmu yang disampaikan daripada ustaz dan ustazah di SHAMS.

Satu jadual khusus telah dibuat dengan ustaz-ustazah mengikut ‘turn’ masing-masing untuk membincangkan tajuk-tajuk yang telah ditetapkan.Alhamdulillah pembaharuan ini berjaya dilakukan, walaupun adalah beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan.

Moga Allah memanjangkan umur ustazah dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…

Ustaz Rosdi

Gaya ceramah Ustaz Rosdi yang begitu bersemangat dan ‘energetik’ menyebabkan semua ‘adik-adik’ menumpukan sepenuh perhatian kepada ceramahnya.Intonasi ustaz Rosdi memang tidak berubah sejak daripada dulu lagi.

Suara dan ‘style’ ceramahnya masih sama.Jujur saya katakan, mendengar sahaja ceramah ustaz, saya bermotivasi untuk melakukan sesuatu untuk Islam dan bersemangat hidup untuk Islam.

Teringat pula kenangan program bersama ust ketika di SHAMS dulu, kalau tidak silap pada tahun 2004, apabila ustaz turut menjayakan program pemantapan sahsiah pelajar juga(kalau tidak silap pelajar ‘Form 2’).

Moga Allah memanjangkan umur ustaz dalam kebajikan,dimurahkan rezeki, diampunkan segala kesalahannya..Allahumma Ameen…

AKHIRNYA

Banyak yang saya belajar perkara baru dalam kursus ini, terutamanya aktiviti riadah dan modul-modul pengisian yang digunakan.Terima kasih diucapkan kepada teman, saya banyak belajar daripada kehebatan kamu semua.InsyaAllah, ilmu yang dikutip sepanjang program ini, saya akan ‘apply’ jika diberikan kekuatan untuk menjadi fasilitator dalam program yang lain…