Hari ini (22 April 2011) merupakan hari jumaat...Aktiviti Ronda Utara sekitar Pulau Pinang bahagian Pulau...Untuk ke sebelah pulau kami akan menaiki Feri menyeberangi laut dan akan melalui jambatan Pulau Pinang bila balik nanti...

Lokasi pertamanya ialah Botanic Garden, kemudiannya Bukit Bendera (masa untuk naik keretapi bukit bendera setelah tidak berpeluang untuk naik Cabel Car di Langkawi), dan Rumah P. Ramlee...

Kami pada mulanya merancang untuk solat Jumaat di Masjid Negeri Pulau Pinang, atau Masjid USM kalau masa mengizinkan...Dan selepas solat Jumaat, akhir sekali ke Fort Cornwallis...

ATAS FERI

Kenderaan Beratur menunggu untuk sampai ke Pulau..

Dengan Tuan Rumah Penang...

Bergambar Bahagian bawah feri dengan Tuan Kereta..

Merenung lautan saujana mata memandang

Dikerumuni Orang yang ramai naik Feri

Kami naik Feri di 'Port' Butterworth..Banyak kereta dan motosikal yang beratur panjang untuk naik feri...Memang ramai yang menggunakan perkhidmatan Feri ini, mungkin untuk mengelakkan kesesakan 'jem' di atas jambatan Pulau Pinang...

Bayaran di kenakan RM7..Kalau tak silap saya, caj hanya dikenakan masa pergi sahaja, masa balik 'free'...Feri ini mempunyai dua tingkat..

Sebelah bawah menempatkan bahagian kenderaan dan bahagian atas pula menempatkan kerusi yang boleh digunakan untuk duduk sementara menunggu feri sampai ke pulau...Sekejap sahaja masa yang diambil untuk sampai ke sebelah pulau, lebih kurang 10 hingga 15 minit dalam feri...

BOTANIC GARDEN(TAMAN BOTANI)

Dihadapan Pintu masuk

Melihat keindahan alam dengan menaiki gerabak 'keretapi' bergerak

Antara Landskap yang mewarnai Botanic Garden

Kami terus meluru ke Bukit Bendera..Alhamdulillah, kami jumpa juga dengan bantuan GARMIN GPS, tetapi ini bukan bukit bendera, tempat yang ada keretapi untuk naik ke atas sana..

Ini Kawasan untuk ke Bukit Bendera menggunakan kenderaan pacuan empat roda untuk sampai ke puncak Bukit Bendera...Oleh kerana Botanic Garden berdekatan dengan kawasan tersebut, maka kami mengambil keputusan untuk ke Botanic Garden dulu, dan selepas itu akan ke Bukit Bendera 'sebenar' di Ayer Hitam...

Botanical Garden bolehlah dikatakan sebagai taman rekreasi yang menghimpun pelbagai spesies Flora bunga, tumbuh-tumbuhan dan pokok pada satu tempat..Ada juga di beberapa kawasan yang dipagari untuk memelihara spesies tumbuhan tertentu...Ia juga sesuai sebagai tempat untuk jogging...

Perkhidmatan 'keretapi' pendek bergerak disediakan dengan bayaran RM1, pengunjung akan dibawa mengelilingi sebahagian kawasan taman ini..Cuma kena berhati-hati kat sini, kerana banyak sangat kera yang 'aktif' kat sini...Silap-silap makanan atau minuman di tangan lesap...Tak kira orang dewasa atau remaja, semuanya menjadi mangsa mereka...

BUKIT BENDERA

Papan tanda Bukit Bendera

Bergambar di pintu

Notis pemberitahuan Operasi Keretapi masih ditutup

Sampai sahaja, kami lihat pagarnya yang bertutup..Rupanya Bukit Bendera ini masih lagi ditutup kepada pengunjung..25hb April baru, keretapi baru Bukit Bendera berjalan...Nampaknya memang tak ada rezeki betullah untuk kami menaiki keretapi di Bukit Bendera ini, selain sebelum ini pun di Langkawi tak merasa juga penangan Cable Car...

RUMAH P. RAMLEE

Rumah P. Ramlee

Selepas bergambar di pagar masuk Bukit Bendera, kami kemudian bergegas mencari jalan untuk ke Rumah P.Ramlee memandangkan masa sangat suntuk menghampiri waktu untuk solat Jumaat...Walhasilnya, Rumah P.Ramlee ditutup pukul 12 tengah hari pada hari jumaat..Jadi melepas jugalah peluang kami untuk 'masuk' ke Rumah P.Ramlee ni, hanyalah boleh melihat daripada luar sahaja di 'bayangi' pagar...

MASJID USM

Pintu Masuk ke USM

Di pintu masuk masjid Al-Malik Khalid, nama sebenar masjid USM

Bahagian dalam masjid USM

Halaman Masjid USM

Kami masih lagi teragak-agak untuk solat Jumaat di mana, samada masjid negeri atau masjid USM..Namun kami meneruskan perjalanan melepasi kawasan masjid negeri untuk ke Masjid USM..

Kami sampai di Masjid USM lebih kurang 30 minit sebelum waktu azan solat Jumaat dikumandangkan...Sementara menunggu masuk waktu, elok juga 'mengisi' perut yang lapar...Di sebelah masjid USM, ada sebuah warung nasi makan tengah hari..Kami makan kat sini..

Lauk-pauk kat sini pun sedap, warga USM pun ramai yang makan kat sini...Harga pun Ok lah sesuai dengan lauk yang diambil..Bila Waktu solat Jumaat, masjid ini penuh padat dengan jemaah..tak cukup tingkat bawah, tingkat atas masjid pun penuh..

Apa yang lebih menarik ialah, khutbah yang disampaikan oleh khatib...Khutbah hari itu, memang mantap..Khutbah tanpa teks itu, disampaikan dengan nada suara yang boleh memberikan kesedaran dan menimbulkan keinsafan kepada jemaah...

Khutbah berkisar tentang hari akhirat yang diciptakan Allah, berlaku dengan pantas dan dahsyat sekali..

Kata Khatib lagi, jika dulu kita suka kepada acara karpet merah ABP, hari ini, mari kita penuhkan karpet-karpet merah yang ada di masjid-masjid dan surau-surau yang berdekatan dengan tempat kita..Selesai solat Jumaat, kami berehat sekejap di 'beranda' halaman masjid, sebelum meneruskan perjalanan ke Fort Cornwallis yang terletak di Padang Kota...

Fort Cornwallis

Sebelum masuk ke Pintu Utama Fort

Meriam menghala ke Laut

Sejarah Tentang Fort Cornwallis

Mee Sotong Dengan Cendoi..Memang Masyuk..

Jambatan Pulau Pinang..Masa balik..

Ianya adalah sebuah kota lama tinggalan British, yang terletak atas kawasan yang berbukit dan mengadap ke arah laut..Banyak kesan peninggalan British kat sini seperti meryam lama, rumah api, kapal layar besar, dan tempat menyimpan senjata api...

Keluar sahaja dari sini, kami singgah di gerai mee sotong..Pekena mee sotong dan air cendoi memang terasa 'Kaw', tambah lagi matahari memang terik ketika itu..Basahkan tekak dengan air cendoi yang sejuk..Memang terbaik!!..

Abis makan semua, kami pulang ke rumah Ammar melalui jambatan Pulau Pinang.Kemudian berehat sekejap hampir setengah jam lebih, dan selepas itu bertolak untuk ke Alor Setar rumah najib...Malam ini kami akan tidur di rumah Naguib dan akan mengakhiri ronda Utara kami di Alor Setar esok...