Alhamdulillah setelah sekian lama memendam rasa, kini saya mempunyai blog sendiri.Bermula dengan berjinak-jinak dengan blog di Friendster, maka saya mengorak langkah untuk berpindah ke blogspot ini.

Saya mula aktif berblog sejak dua tahun lalu.Walaupun tidak konsisten dengan entry terbaru dek kerana kekangan masa dan waktu, namun kepuasan setiap kali 'post the new entry' sukar dibayangkan.

Betapa gembira dan puasnya hati apabila mampu menilai, menulis, mencanang, dan seterusnya menghasilkan entry 'hak milik sendiri'.

Sebenarnya begitu sukar dan rencam dugaan untuk menulis.Otak mesti diperah, isu mesti dianalisa, gaya bahasa mesti memukau, dan idea mesti dicurah.Begitulah realitinya seorang bloggers.

Jauh sekali di hati ini untuk mengatakan yang diri ini seorang bloggers yang baik.Terlalu banyak perkara yang perlu dipelajari, diperbaiki, disemak, dan dikemas kinikan lagi.

Namun kelemahan yang ada tidak sepatutnya menghalang kita semua untuk berkarya dalam dunia blog ini.Semua kelemahan dan kekurangan itu merupakan anak tangga kepada kejayaan yang mendatang.

Ledakan teknologi maklumat dan pengetahuan dewasa ini telah membuka pintu hati saya untuk sama-sama mengaktifkan diri bersama dengan kominiti blog yang lain.Blog merupakan suatu pendekatan terbaik dalam mengetengahkan sesuatu isu, berkongsi pandangan dan pendapat dengan orang lain.

Dari sudut dan perspektif yang berbeza, saya melihat blog merupakan suatu senjata yang paling 'ampuh' untuk menyegarkan kembali dimensi dakwah para daie moden hari ini.Keterikan kita pada strategi yang agak 'statik' dan tidak 'energetic' telah menyuramkan dunia dakwah Islam.

Maka blog yangt bersifat 'online' dan mudah di'ekses' oleh pelbagai lapisan masyarakat ini sedikit sebanyak mampu memberikan perubahan kepada realiti kehidupan yang ada sekarang.Pengunjung blog tidak kira tua, muda, lelaki, mahupun perempuan semuanya mampu 'mengekses' internet dan melawat mana-mana sahaja blog yang ada.

Kandungan atau 'content' blog yang baik, berisi pedoman hidup, petunjuk yang benar dalam menjalani liku-liku hidup, dan nasihat yang bernilai ada ketikanya mampu menjadikan bloggers 'JUTAWAN SEGERA AKHIRAT'.

Setiap saat dan ketika pasti saham akhirat bloggers semacam itu akan penuh dan melimpah-limpah.Blog yang bermanfaat pasti memberikan peluang kepada kita untuk 'top up' ataupun 'reload' pahala mudah dalam jangka masa yang begitu singkat.

Bayangkan walaupun bloggers tidaklah '24 hours' mengadap blog mereka hatta ketika mereka tidur sekalipun, 'poket' mereka penuh dengan pahala kebajikan.Berlainan pula nasib bagi bloggers yang melakukan perkara sebaliknya.

Maka saya ingin 'mengejar' pahala mudah dan 'free'( no charge) ini untuk masa hadapan yang cerah di 'negeri sana'.

Mudah-mudahan blog merupakan jambatan 'konkrit' yang menghubungkan 'hasanah dunia' dengan 'hasanah akhirah'.Apalah kiranya bagi bloggers untuk mengapai cita-cita sebagai "JUTAWAN SEGERA AKHIRAT" dengan menggunakan blog mereka.


Ada apa dengan Blog; ada pahala Dengannya

0 comments: