Alhamdulillah, hari ini telah masuk 1 ramdhan 1429 Hijrah.Kedatangan bulan yang dinantikan oleh semua IbadurRahman(Hamba Kepada Yang Maha Pemurah).

Namun kedatangan bulan ini juga sebenarnya menjadi beban dan masalah bagi sesiapa yang belum sempurna dan kurang imannya.Mudah-mudahan Allah menyertakan kita bersama-sama dengan mereka yang menanti-nantikan kedatangan bulan ini,suka dan memanfaatkan sepenuhnya kelebihan yang ada pada bulan ini.

Jika direnungkan kembali,hampir sebelas bulan Umat Islam menjalani kehidupan dengan makanan,minuman,nikmat berpasangan, dan pelbagai lagi nikmat kurniaan Allah.Apabila tibanya bulan ini, maka semuanya ini ditinggalkan oleh mereka yang benar-benar beriman kepadaNya.

-Tiada lagi hidangan makanan dan minuman yang ingin dijamu pada siang harinya.

-Tiada lagi nikmat bersama dengan pasangan pada siang harinya.

-Banyak betul pantang larang dan garis panduan yang wajib dipatuhi.

-Mata dan lisan perlu dijaga, hati perlu dibimbing agar tidak terpesong, marah perlu dikawal,pendek kata bukan hanya mulut dan perut berpuasa, tetapi hampir semua pancaindera berpuasa.

Namun ramai manusia pada hari ini,kadang-kadang hampir terlupa akan hakikat ini.Ramai yang berpuasa sekadar mulut dan perutnya sahaja.Dalam masa yang sama, aktiviti kehidupan mereka yang lain hampir sama sahaja seperti bulan-bulan yang lain.

Mengapa semua kita tinggalkan?

Sebenarnya Puasa Ramadhan ingin mengajar kita akan erti sebuah ketaatan kepada Allah.Semua perkara ini yang pada bulan lain dibolehkan kita menikmatinya, tetapi tidak pada bulan ini.Ini menunjukkan bahawa ketaatan kepada Allah lebih mahal harganya jika dibandingkan dengan nikmat Allah yang maha banyak.Apa ertinya nikmat Allah yang banyak jika bertentangan dengan syariat Tuhan yang Maha Agung.

Ramadhan juga merupakan bulan pemberian bonus kepada Ruh dan Jasad manusia.Sebagaimana yang kita ketahui, manusia memerlukan makanan ruh dan jasad dalam kehidupan ini.Jasad harus bertenaga untuk beribadah kepada Allah, manakala ruh harus disuntik dengan semangat keimanan dan ketaatan untuk menjadi hamba yang sebenar kepada Allah.

Maka bulan inilah IbadurRahman berebut-rebut untuk mendapatkan bonus masing-masing.Bayangkan jika pekerja diberikan bonus oleh majikannya di saat mereka sedang kekeringan kewangan dan kekangan wang perbelanjaan.

Apalagi manusia seperti kita yang selalu menghadapi kekontangan iman dan kekangan amal.Maka inilah bulan di mana Allah menjamu kita dengan Bonus Iman dan Amal Soleh.
Jika diselak jendela sejarah Islam, Ibadah puasa diwajibkan pada tahun 2 hijrah ketika mana Umat Islam sedang berperang menentukan hidup mati agama Allah yang maha suci ini.

Dalam keadaan yang begitu sukar ini pun, mereka tidak berpaling daripada melaksanakan arahan Allah ini.Bagaimana pula dengan kita pada hari ini.Kita tidaklah seperti mereka,bahkan kita tidak sekuat mereka.Begitu istiqamah sekali mereka pada jalan Allah.

Jika Sukarnya Istiqamah pada JalanNya sebelum ini,Moga Ramadhan kali ini titik mula kepada sebuah perubahan dalam hidup ini.

Salam Ramadhan Daripada Saya.

Ramadhan Kareem

3 comments:

Anonymous said...

betul, memang susah nak istiqamah.. sound2 lah aku din.. lmah ckit ak study nih..

Al-Mufakkir Hamidi said...

moga2 Allah mmbuka hati kita dan mmberi kita HidayahNya yg mnunjukkan kita jalan yg BENAR...jalan yg mmbawa kita ke SYURGA...

Ameen...

James Morgan said...

Hey, nice blog.
I just thought you would like to put a Google Web Search Widget in your sidebar. You and your readers will easily be able to search google from your site.

Or you could blog about it...
- John