Alhamdulillah, hari ini saya berkesempatan untuk menghadiri Gathering Raya SHAMS kali ketiga yang telah diadakan di Dewan Gemilang SHAMS.Usai sahaja solat Jumaat di masjid 'Favourite' saya,kereta meluncur ke jalan raya menuju ke arah bandar Kuala Terengganu.

Jam baru menunjukkan pukul 2.30 petang, rasanya terlalu awal.Gathering dijadualkan bermula pada pukul 2.30 petang.

Biasalah janji orang melayu,kata sahaja 2.30 petang,mesti terlebih juga.Majlis bermula lebih kurang pukul 3.10 petang dan berakhir lebih kurang pukul 5 petang tadi.

Kehadiran agak membanggakan walaupun tidak kesemua ex-student SHAMS yang dapat hadir.Mungkin yang lain ada urusan mereka tersendiri, mungkin ada yang menziarahi rumah sanak-saudara yang lain, dan tidak kurang juga mungkin ada yang mempunyai aral melintang yang tidak dapat dielakkan.

Apa yang penting, bagi yang hadir tadi dapatlah mereka merapatkan kembali hubungan silaturahim, ukhuwwah, dan persahabatan yang telah lama tidak bertaut.Saya sendiri dapat bertemu kembali dengan senior dan junior seperti akh Farid Faizul setelah sekelian lama tidak bersua muka.

Sudah tentu nostalgia dan kenangan ketika di alam persekolahan terngiang-ngiang kembali di fikiran masing-masing.Mudah-mudahan sempadan masa, tempat dan keadaan dapat di'tembusi' pada Gathering kali ini, walaupun dalam masa yang cukup singkat.

Apa yang pasti, sudah banyak perubahan berlaku pada diri ex-student SHAMS masing-masing.Bermula daripada saiz badan, rupa paras, tinggi, berat badan, mimik muka sehinggalah kepada 'style dan fesyen' berpakaian, cara berfikir, cara berinteraksi dan sebagainya.

Masing-masing telah berjaya membawa diri ke menara gading.Ada yang ke Mesir ,Ireland ,New Zealand, India, Australia, Maghribi, USA, Russia, Jepun, Jerman dan banyak lagi tempat lain yang telah 'dijajah' oleh warga SHAMS.

Adalah menjadi harapan bagi kita semua, agar semua warga SHAMS yang berkelana dan bertebaran di muka bumi Allah ini mampu menyebarluaskan kembali apa yang telah mereka pelajari di SHAMS.

Adalah menjadi suatu perkara yang amat malang apabila Warga SHAMS yang telah dididik dalam 'biah solehah' suatu ketika dahulu, berulang-ulang kali di 'tazkirahkan, dan ditarbiahkan' ustaz dan ustazah hanyut ditelan dan dipukul ribut badai fitnah zaman.(Allah Jauhkan Kami...Amin).

1 comments:

my said...

slm.dah terima blum picture tu