Entry ini saya tulis atas permintaan Dr Asyraf Zuki

Saya mendapat satu mesej mengatakan ust chik dah meninggal dunia pada malam itu.

“Ust chik, bekas PK HEM SHAMS telah meninggal dunia pada pukul di ijn jam 7 ptg td,”begitulah lebih kurang bunyi mesej seorang akhawat ex-shams.

Saya begitu terkejut apabila mendengar berita itu.Tanpa berfikir panjang, saya postkan satu wall di facebook tentang pemergian Ust Chik.saya tukar status YM untuk menyebar luaskan lagi pemergian ust Chik ke rahmatullah.Tanpa sebarang syak dan ragu-ragu, saya terus sahaja percaya bulat-bulat dengan mesej itu.

Keyakinan saya sebenarnya silap apabila ada seorang ex-shams menegur saya, dengan mengatakan bahawa ust Chik masih ada lagi.Dia baru sahaja mesej anak Ust Chik , saudara Ezo.

“Ezo kata ayah dia ada lagi td jantung dh stop, tp bg kejutan letrik tu, dh pump balik jantung,” mesej YM yang masuk.

“ada no ezo? Kot-kot lapang boleh g nawat ust,” pinta saya.

“Kalau mu g nawat ust, kirim salam lah,” lutfi mengakhiri ayatnya dalam YM.No hanset Ezo memang saya tak ada.


Esoknya saya ada exam.Maka saya tinggalkan dulu cerita ust Chik dan sambung balik ‘study’.

Lusanya, hari ahad, lebih kurang pukul 12 lebih tengah hari saya mesej Ezo bertanyakan keadaan Ust Chik.Kata ezo, keadaan Ust Chik dah stabil dan dia minta saya doa untuk Ust Chik.

“Dah stabil dah.minta din tolong solat hajat lah..doa banyak2,” permintaan Ezo yang berat sekali.

“InsyaAllah” pendek sahaja saya menjawab. Siapalah saya untuk diminta pertolongan sebegitu..Saya memang lemah untuk itu.

“kalau nak melawat ust Chik, boleh?,” saya meminta izin untuk melawat.Saya mengagak dengan keadaan ust Chik yang begitu, memang tak sesuai untuk beliau dilawati lebih-lebih mereka yang bukan daripada keluarga terdekat.

“Leh, masa melawat kul 6 -8 ptg, kul 12.30 -1.30 tgh hari, soleh baru je melawat tadi,” Masa yang memang sesuai memandangkan saya exam 4 hari lagi.

Selepas zohur, saya mengajak ‘member’ ex-shams untuk pergi melawat Ust Chik bersama.Malangnya ada yang dah bersedia untuk balik ke Terengganu malam nanti.saya cari lagi ‘member’ lain.Pada mulanya kami bersetuju untuk pergi melawat Ust Chik bersama kul 5.30 ptg nanti jika sekiranya petang itu hari tidak hujan.

Dah namanya takdir, petang itu awan gelap dan saya tidak berani untuk membonceng motor dengannya, bimbang nanti kebasahan di tengah jalan.Sejak beberapa hari yang lepas, di sebelah petang hujan lebat membasahi bumi KL.

Alternatifnya saya mengajak ‘member’ ini untuk ke IJN dalam pukul 12 tengah hari esok.Dah memang bukan rezekinya untuk melawat Ust Chik, apabila dia mengatakan esok pagi, dia dah mula bersiap dan bergerak untuk balik ke Terengganu.

“Takpe lah, aku pergi sorang je lah,” keputusan akhir saya.

Dalam pukul 12.20 tengah hari saya sampai di IJN, bertemu dengan Ezo di lobi bawah IJN.

“Mu pergi dengan mak, abg ipar dan kakak aku lah, aku demam tak boleh naik sama,”celah Ezo yang kelihatan agak keletihan.

“Ok, takpe,”saya mempermudahkan keadaan.

Saya naik lif bersama dengan abg ipar tanpa mak dan kakak Ezo yang naik berasingan kemudiannya.

Ketika bersembang-sembang dengan Abang Ipar Ezo sementara menunggu jam tepat pukul 12.30 tengah hari, abang Ipar Ezo membuka cerita tentang sakit dan keadaan ust Chik dari awalnya.Diringkaskan cerita, mula-mulanya Ust Chik jatuh dan rebah ketika nak naik surau pada satu petang.Mulut ustaz berbuih-buih.Kemudian ust terus dihantar ke Hospital Besar Kuala Terengganu.dan memandangkan keadaan ustaz yang lemah dan kepakaran yang terhad di HBKT, ust terpaksa dirujuk ke IJN.Di IJN, ustaz diminta supaya menjalani pembedahan memandangkan saluran jantung sudah tersumbat.

Tepat pukul 12.30 tengah hari dengan pas melawat yang melekat di baju, saya masuk melawat Ust Chik dengan abang ipar Ezo.Inilah kali pertama dalam hidup ini, saya masuk ke wad ICU.

Keadaan ust Nampak ada perubahan.Mata sudah dibuka, tangan dah boleh bergerak sedikit.saya merasakan keadaan ust masih separa sedar.Kami keluar dengan lebih kurang setengah jam kemudian.Selepas itu saya bagi pas melawat kepada Mak Ezo, giliran mak Ezo dan kakak ezo pula untuk melawat.

Pukul 1.30 tengah hari saya turun ke bawah untuk berbual-bual pula dengan Ezo.Banyak perkara yang dibualkan.Maklumlah dah hampir 4 tahun tidak berjumpa.

Sepuluh minit kemudian saya minta diri untuk balik ke UIA.Ezo saya tinggalkan dengan seribu doa dan pengharapan agar Ust Chik kembali pulih dan sihat seperti sedia kala.

Hari-hari berikutnya saya tinggalkan dulu kisah Ust Chik ini dan tumpuan diberikan kepada kertas terakhir peperiksaan sem ini.

Dan lebih kurang pukul 7.50 pagi 10 April saya menerima mesej daripada Ezo:

“ayah aku dh meninggal kul 7.40 td,”.

Petang itu saya ke rumah Ezo untuk menziarahi jenazah Ust Chik.Jenazah sampai di Kampung Tetambah lebih kurang pukul 5.50 petang.Turut berada di rumah Ust Chik pada petang itu, Ust Razak, bekas pengetua SHAMS dan Ust Rokiah Ibrahim, Ustazah Pendidikan Islam Tingkatan 3 saya.

Sekian..coretan tentang Ust Chik…

Al-Fatihah untuk Allahyarham Ust Chik…Allahummaghfirlahu Warhamhu waafihi waa’fuanhu wa akrim nuzulahu…Ameennn…


2 comments:

Anonymous said...

salam, smg Allah menempatkan Arwah ke tempat roh2 yang soleh, byk kenangan ana dgn al-fadhil Arwah. Smasa menjadi Kapten Asrama, byk berurusan dgn ustaz chik (PK HEM). Orang yang tenang tidak pernah merungut dengan karenah budak2 asrama. byk memori.. Ya Allah smg Kau menempatkan ustaz kami dengan tempat yang terpuji..Al -Fatihah

Izzu Aldin said...

Ameen...